PIEKARNIA
Bertolt Brecht
reyseria: Wojtek Klemm
wersja sceniczna: Manfred Karge i Matthias Langhoff
przekad: Monika MUSKAA
dramaturgia: Igor STOKFISZEWSKI
dekoracje: Mascha MAZUR
kostiumy: Julia KORNACKA
muzyka:Dominik STRYCHARSKI
choreografia: Efrat STEMPLER
wiato: Torsten KNIG
wykonawcy:
Magorzata GAKOWSKA, Magorzata HAJEWSKA-KRZYSZTOFIK, Monika JAKOWCZUK, Beata PALUCH, Bolesaw BRZOZOWSKI, Bogdan BRZYSKI, Grzegorz GRABOWSKI, Zbigniew W.KALETA, Marcin KALISZ, Wiktor LOGA-SKARCZEWSKI, Adam NAWOJCZYK, Baej PESZEK, Krzysztof WIESZCZEK
premiera: 20 wrzenia 2008 r na Scenie Kameralnej
Bertolt Brecht, Piekarnia
Sztuka, powstaa w latach 19291930, jest oskareniem mieszczastwa o konformizm, utrat moralnych intuicji, etycznego kompasu, ktry pozwoliby dostrzec jawne amanie norm spoecznych przez bogatych kosztem biednych. Jestemy wiadkami, jak Pani Queck wdowa z piciorgiem dzieci traci powoli prawa do egzystowania: mieszkanie, dobytek, godno, wreszcie... ycie. A wszystko przy obojtnym akompaniamencie mieszczaskiej hipokryzji i jawnej pogardzie ze strony gigantw waciciela kamienicy, handlarza drewnem, handlarza nieruchomociami. Nawet Armia Zbawienia charytatywna instytucja religijna okazuje si narzdziem finansowej manipulacji i pod pozorem zbawiennej opieki uczestniczy w doprowadzaniu wdowy do skrajnej ndzy, a potem mierci. Jedynym, ktrego porusza sytuacja kobiety, jest Meyer ubogi gazeciarz, ktry decyduje si zmobilizowa grup bezrobotnych do czynnego wystpienia przeciw gigantom. Wwczas jednak do gry wkracza instytucja pastwa policyjnego wspierajca potentatw w ich deniu do podtrzymania dominacji. Przeywamy moralny wstrzs refrenem kolejnych mierci, dostrzegajc w upodleniu Pani Queck i Meyera jawn niesprawiedliwo wiata.
Tyle Brecht. A dzi? Co mwi nam ta prosta, chwilami zbyt nachalnie dydaktyczna, opowiastka? Jak odpowiada na pytanie o przyczyny klski wdowy i romantycznego gazeciarza? Czy nie ukazuje ich rwnie jako konformistw, ktrych upadki pozwalaj widzom na przeycie wzruszenia i wspczucia, moralnie rekompensujcego nam brak jakiegokolwiek dziaania na rzecz zmiany systemu politycznego, ekonomicznego, wystpienia przeciw masowej kulturze uciechy, ktra organizuje nasze zbiorowe ycie, mieszczask wyobrani?A jeli tak, to gdzie tkwi potencja zmiany i jakie wartoci powstrzymuj erupcj niezadowolenia? Czy wrd bohaterw Brechtowskiej maej epopei (gigantw, bezrobotnych, mieszczan, religijnych instytucji, kobiet i mczyzn) odnajdziemy podmiot, ktry potrafi wskaza nam kierunek i cel spoecznej zmiany, obudzi w nas poczucie jej koniecznoci? Oby.
Inscenizacja bdzie polsk prapremier sztuki, ktr na zamwienie Starego Teatru przetumaczya Monika Muskaa.
Igor Stokfiszewski
|