Galeria Katolickiego Centrum Kultury "Krypta u Pijarw",
w Krakowie przy ul. Pijarskiej 2
ma zaszczyt zaprosi na wystaw
Mirosawa Rochecka
Tajemnice wiata i koloru
Malarstwo
Wernisa we wtorek 4 wrzenia 2012 o godz. 18
Wystawa czynna od 5 wrzenia do 20 wrzenia 2012
od wtorku do soboty, w godzinach 13-17
Krakw, ul. Pijarska 2
Mirosawa Rochecka
Tajemnice wiata i koloru
Tajemnice wiata i koloru tak zatytuowaam cykl obrazw, ktre powstay po roku 2000. Jest to swego rodzaju artystyczna odpowied na jubileuszowy List Jana Pawa II i nawizanie do racowych Tajemnic wiata. Zawarto treciowa tych obrazw dotyczy otwarcia si na gbi tajemnic wiary, ktra moe si objawia zmysom przy pomocy wiata i koloru.
Sztuka jest form ycia, jego czci. W twrczoci artystycznej przejawia si czowieczestwo. To, e czowiek jest zdolny do kreacji wyrnia go spord stworze tego wiata i zobowizuje. Dlatego sztuka jest cile zwizana z duchowoci, zawiera w sobie pierwiastek religijny (moe by form modlitwy) oraz pierwiastek mistyczny (sprzyja kontemplacji). Sztuka daje moliwo objawiania si pikna w wiecie i jego pomnaania. Stanowi swoiste antidotum przeciwko brzydocie, tandecie, chaosowi i degradacji wartoci w wiecie. Pikno w sztuce jest nierozcznie zwizane z dobrem i stanowi od wiekw potny or do walki ze zem. Jest take form refleksji, wymiany myli, przekazu idei, emocji, uczu, sposobem kontaktu z drugim czowiekiem, zapisem przey i dowiadcze. Twrczo artystyczna rzdzi si innymi prawami ni czysto racjonalna dziaalno czowieka. Jest w niej zawarty pierwiastek duchowy, ktry nadaje kierunek myli i czynom. Jest to te pierwiastek dajcy twrcy poczucie wolnoci w dziaaniu i niezalenoci.
Malarstwo, jest dla mnie swoistym jzykiem, sposobem zapisu, ladem przebytej drogi. Wany jest dla mnie przekaz, jaki niesie z sob obraz - jego zawarto treciowa, intelektualna i emocjonalna. Rozpoczynajc swoj artystyczna edukacj w latach 80-tych miaam szczegln potrzeb wykreowania wasnego jzyka artystycznej wypowiedzi oraz zachowania twrczej autonomii i niezalenoci. Ta silna potrzeba duchowej wolnoci skierowaa moje zainteresowania w stron formy abstrakcyjnej. Wychodzc od analizy rzeczywistoci, studiw natury, przez wnikanie w wewntrzn tre przedmiotu, symbolik i metaforyczny przekaz treci duchowych, dyam do uksztatowania formy malarskiej dajcej moliwo wyraania treci duchowych.
Moja twrczo malarska naley do nurtu abstrakcyjnego, lecz nie uwaam abstrakcji za sztuk oderwan od rzeczywistoci o walorach czysto estetycznych. Wanie moliwoci przekazu treci poprzez form abstrakcyjn s dla mnie pocigajce. Myl, e o wartoci estetycznej dziea decyduje jedno formy, jej wewntrzne zespolenie, spjno uytych rodkw. Decyduje o tym take jedno i wewntrzna rwnowaga formy dziea i jego treci. Tre nie powinna formy przerasta, sztucznie nadyma. Forma powinna by treci wypeniona - sama forma powinna by przekazem, nie tre i wyraa sam sob. To stanowi moim zdaniem o piknie formy i wartoci dziea.
M. Rochecka -urodzona w roku 1960 w Splnie Krajeskim.
W latach 1982-1989 studiowaa na Wydziale Sztuk Piknych Uniwersytetu Mikoaja Kopernika w Toruniu. Dyplom w roku 1989 w pracowni malarstwa prof. Mieczysawa Winiewskiego.
od 1996 roku pracuje w Zakadzie Ksztacenia Artystycznego Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa na Wydziale Sztuk Piknych UMK w Toruniu. Prowadzi zajcia z rysunku i malarstwa dla studentw konserwacji i restauracji dzie sztuki. Habilitacja w dziedzinie nauk humanistycznych - specjalno malarstwo w 2006 r.
Zajmuje si twrczoci w dziedzinie malarstwa. Jest autork ponad 20 wystaw indywidualnych, braa take udzia w ponad 120 wystawach zbiorowych w kraju i za granic (we Francji, Niemczech, Danii, na Litwie i na Ukrainie).
Razem z mem Kazimierzem Rocheckim, wsporganizowaa 6 edycji Forum Malarstwa Polskiego w Lesku. Jest opiekunem artysty (Tajemnice wiata i koloru. Abstrakcja i sacrum, Toru 2007). Doktorat w dziedzinie malarstwa: Duch i materia w malarstwie w 2000r. Habilitacja w dziedzinie nauk humanistycznych - specjalno malarstwo: Abstrakcja i sacrum w 2006r.
Pisze artykuy i eseje o sztuce Od 1990r. czonek ZPAP. Otrzymaa wiele nagrd i wyrnie na przegldach i konkursach w dziedzinie malarstwa. W roku 2000 - medal na X Biennale Sacrum w Gorzowie Wielkopolskim.
|