POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
Kategorie wydarzeń
 
Film
Kabaret
Literatura
Muzyka
Plastyka
Sport
Taniec
Teatr
Wystawy różne
Wydarzenia inne
 
Bezpłatne

Dla dzieci

Wspólne: dla dzieci i dorosłych

Dla seniorów

Festiwale

Biznesowe

Odbywające się online
 
 
29-05-2014     - 30-05-2014  
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone
POD NASZYM PATRONATEM
Projekt poetycko-muzyczny "Namuz(yk)owywanie poezji"
ZAPRASZA
Śródmiejski Ośrodek Kultury
31-027 Kraków
ul. Mikołajska 2
tel. 12 422 08 14
tel. 12 422 19 55
miejsce:
rdmiejski Orodek Kultury w Krakowie
ul. Mikoajska 2
13:00
» Literatura
Stowarzyszenie FRAGILE zaprasza do
rdmiejskiego Orodka rdmiejski Orodek Kultury w Krakowie
29 - 30 maja 2014 r.

Projekt poetycko-muzyczny: "Namuz(yk)owywanie poezji"

Dzie pierwszy

I. Poezja Zbigniewa Herberta a muzyka Przemysawa Gintrowskiego
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykadu:
- mwi bdziemy o prbie umuzycznienia tekstw uznanych za pene i skoczone, w ktrych teoretycznie nie ma ju miejsca na muzyk, w zwizku z ogromnym zagszczeniem kontekstw kulturowych, ktre muzyka mogaby tylko zaguszy;
- krtko o owych kontekstach kulturowych, a take o istocie tradycji z perspektywy kulturowej, filozoficznej, literackiej; Biblia, mitologie (gwnie rdziemnomorskie), sztuki pikne jako punkty odniesienia i inspiracja dla poety;

Warsztaty:
- prby pisania utworw lirycznych nawizujcych do wybranych przez uczestnikw krgw tradycji (poezja refleksyjna o nastawieniu: metafizycznym, filozoficznym); ekfraza, czyli rodzaj artystycznego opisu dziea sztuk ikonicznych; poetycka refleksja nad wybitnymi lub jedynie ulubionymi kompozycjami muzycznymi),
- uczestnicy warsztatw mog si stara pisa w manierze Zbigniewa Herberta, czego efektem byyby wypowiedzi na ksztat pastiszu (obecno tzw. duej metafory, ktra sprawia, e utwr cechuje osobliwa [czyt. pozorna] prostota, a dopiero cao funkcjonuje na zasadzie metafory)albo potraktowa temat bardziej swobodnie i, nawizujc wzorem Herberta do tradycji, pj wasn ciek rozwiza formalnych.

II. Stachura i jego kompozytorzy
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykadu:
- nie tylko osoba, ale i dorobek pisarski tego oryginalnego twrcy budziy za jego ycia (zm. 1979) i budz do dzisiaj wiele kontrowersji. Jedni nale do zagorzaych zwolennikw tego pisarstwa, inni za rwnie gorco je krytykuj. Zwykle w takich przypadkach prawda ley porodku, wic zapewne i tutaj nie jest inaczej. W przypadku twrczoci tego autora mamy do czynienia z tekstem, ktry bez dopenienia muzycznego pozostaje w wikszoci kaleki i nieskoczony (wszak niektrzy nazywaj Steda grafomanem), jego warto tworzy oprcz nonej muzyki rwnie legenda poety trampa (kultowo); w tym wypadku tekst daje due moliwoci interpretacyjne, std by moe tak ogromna liczba artystw sigajcych po utwory Stachury;
- przypomnienie kategorii homo viator i toposu wdrowania (podre kulturowe, w czasie i w przestrzeni); wdrowanie ku wolnoci (prby zdefiniowania pojcia wolno odwoania do definicji sownikowych i stanowisk filozoficznych, m.in. do Ericha Fromma),
- rozpoznanie (w dyskusji) zwizkw pomidzy sowem poetyckim a muzyk (zaakcentowanie wpywu rnych kompozycji na sposb interpretacji tego samego tekstu poetyckiego); genologiczne wyznaczniki piosenki (zwrcenie uwagi na: rytm, rym, refren, paralelno skadnikw formalnych i treciowych),.
Warsztaty:
- pisanie piosenek o wdrowaniu ku wolnoci (rozumianej w wymiarach: artystycznym, pokoleniowym, spoecznym, przestrzennym),

Dzie drugi

III. Muzyczno poezji Tadeusza Nowaka
Prowadzenie: dr hab. Marek Karwala

Tematyka wykadu:
- powiemy o pozaliterackich korzeniach tej poezji, spord ktrych na pierwszy plan wysuwaj si mity plemienne oraz tradycja chrzecijaska, objawiajce si jako wspegzystujce ze sob obszary. Skupimy si na antynomiach wystpujcych na linii miasto-wie, gdzie przestrze miejska jest niemoliwa do penego zaakceptowania przez kogo o rodowodzie chopskim (poeta nascza realia wspczesne minion duchowoci sowiaszczyzny, baniowoci, nostalgi za krain dziecistwa).
- skupimy si na stosowanych przez Nowaka formach wypowiedzi (odwouje si do konwencji ballady, pieni ludowej, psalmu, koldy, pacierza), wskaemy na muzyczno drzemic w samym tekcie poetyckim, ktra wykorzystana zostaa przez niektrych kompozytorw (Marek Grechuta);

Warsztaty:
- gwnym ich tematem bdzie problem narzucania interpretacji utworu muzycznego suchajcym poprzez rodzaj umuzycznienia (teksty Nowaka zinterpretowane muzycznie przez dwch kompozytorw Marka Grechut i Przemysawa Gintrowskiego, ktrzy w swojej pracy na tekstami zwracali uwag na inne ich walory; wsplnie zastanowimy si nad tym, czy taka pomoc w dotarciu do poezji pomaga j w peni zrozumie dla siebie;

- nastpn faz warsztatw bdzie prba wasnego muzycznego zinterpretowania utworu poetyckiego przez wybranych uczestnikw warsztatw, przy jednoczesnym zwrceniu uwagi na budow wiersza, jego wewntrzn muzyczno; prba umuzycznienia wybranego utworu (take tych napisanych przez uczestnikw dzie wczeniej) odbywa si bdzie na bieco, przy wspudziale Adama apacza;

IV. Kaczmarski artysta wszechstronny
Prowadzenie: mgr Barbara Serwatka

Tematyka wykadu:
- Jacek Kaczmarski by artyst wszechstronnym, piszcym zarwno teksty, jak i muzyk. Nie byy to, jak twierdz niektrzy, tylko utwory nacechowane politycznie, ale rwnie, o czym wie ju mniej osb, take te dotyczce historii, kultury i sztuki. Dlatego te warsztaty rozpoczniemy od wprowadzenia, w ktrym naszkicowane zostan obszary zagadnie, poruszanych w twrczoci artysty,
- kolejnym punktem wykadu bdzie wprowadzenie terminu piosenki autorskiej i dyskusja na temat tego, czym ona jest i w jaki sposb rni si od pozostaych rodzajw piosenki (np. od poezji piewanej); tu rwnie wspomnienie o integralnoci tekstu i muzyki, czasem znaczcej w kontekcie odbioru, a czasem pozostajcej na drugim planie, budujcej jedynie nastrj ;

Warsztaty:
- w czci warsztatowej skupimy si gwnie na ekfrazach Kaczmarskiego, czyli wierszach pisanych o obrazach (interpretujcych je) wielkich mistrzw wiatowego i polskiego malarstwa zostanie zaakcentowana swoista synteza sztuk u Kaczmarskiego piewane ekfrazy, czyli poczenie muzyki, sowa i obrazu;
- zaproponowanie uczestnikom stworzenia odwrconej ekfrazy inspirujc si utworami Kaczmarskiego tworz oni ich ilustracj (technika dowolna, rwnie filmowa), dokonujc przekadu intersemiotycznego;

Opata wstpu za dwa dni warsztatw - 10 z

(ilo miejsc ograniczona - zapraszamy wszystkich zainteresowanych, szczeglnie za modzie i seniorw - zapisy osobicie w OK, ul. Mikoajska 2 lub e-mailowo: namuzykowywanie.poezji@gmail.com)

godz. 19:00
Koncert pt.:
KACZMARSKIEGO SZKICE SOWEM (cz.1)
w wykonaniu ADAMA APACZA

Jacek Kaczmarski zostawi nam ogrom literackich tekstw, z ktrych wikszo nie o polityce mwi (jak utaro si te utwory klasyfikowa) a o historii, kulturze i sztuce. Tym razem proponujemy Pastwu program, ktry w caoci powicony bdzie wanie tej ostatniej kategorii zabierzemy Was w wiat ekfraz Jacka Kaczmarskiego, czyli jego utworw pisanych do obrazw i o obrazach wielkich mistrzw polskiego i wiatowego malarstwa. Kaczmarski szkicuje nam sowem grafiki Norblina, Gielniaka i Picassa, maluje przed nami wiat z obrazw Matejki, Boscha, Bruegela i innych, Adam apacz za pozwoli zaistnie zarwno utworom autora Alegorii malarstwa, jak i dzieom wspomnianych malarzy (koncert bdzie mia rwnie wymiar audiowizualny). Zatem, zanim wybierzecie si do Muzeum, zapraszamy do Gminny Orodek Kultury w Lanckoronie, gdzie poznacie, czasem zaskakujce, interpretacje tych bardziej i mniej znanych dzie sztuki.

Wstp wolny.
http://www.lamelli.com.pl
Miejsce:
rdmiejski Orodek Kultury w Krakowie
ul. Mikoajska 2
Godz.
13:00
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone

 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury