22 stycznia o godz. 17.00 zapraszamy do Apteki pod Orem, pl. Bohaterw Getta 18 na wykad Anny Marszaek ycie religijne w krakowskim getcie.
Wedug relacji i wspomnie tych, ktrzy przeyli okres istnienia getta krakowskiego, ycie religijne ydw nie ulego zmianie. W poowie 1941 r. Niemcy wyrazili zgod na otwarcie synagog, a sobot uznano dniem wolnym od pracy, dziki czemu ydzi mogli wici Szabat. W getcie istniay trzy synagogi: Bikur Cholim, przy ul. Limanowskiego 13, Zuckera, przy ul. Wgierskiej 5 i synagoga rabina skawiskiego Symche Fraenkela, przy ul. Jzefiskiej 3. Funkcjonoway take mniejsze domy modlitewne i chasydzkie sztiby. Po zamkniciu bonic w grudniu 1941 r. zbiorowe modlitwy odbyway si ju tylko potajemnie. Konspiracyjnie urzdzano te luby zgodne z rytuaem ydowskim. W getcie dziaao kilka grup modziey ortodoksyjnej, ktre zajmoway si studiowaniem Tory. Starano si take przestrzega Prawa, koszern mac na wito Pesach sprowadzano do getta z Proszowic, za koszerne miso przemycano z podkrakowskich Piaskw Wielkich. Niezwyk dbaoci o wychowanie w duchu Prawa i tradycji zasuy si Dawid Kurzman, opiekun w Zakadzie Sierot ydowskich. Oprcz niego przedmiotw judaistycznych w getcie nauczali rabin Lazar Panzer i rabin Scheim Klingberg.
wstp wolny
|