Boris Bućan to wiatowej sławy chorwacki artysta i projektant plakatów, twórca obrazów mówišcych głoniej niż słowa. Międzynarodowe Centrum Kultury zaprasza na wystawę ukazujšcš szeroki wachlarz niezwykłego kunsztu oraz prac, które zapiszš się w pamięci wizualnej wielu pokoleń.
W ramach programu kulturalnego towarzyszšcego przewodnictwu Chorwacji w Radzie Unii Europejskiej, MCK wraz z chorwackim Ministerstwem Kultury i Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu prezentujš po raz pierwszy w Polsce prace wybitnego chorwackiego plakacisty Borisa Bućana, powstałe w latach 80. XX w., wchodzšce obecnie w skład wielu kolekcji muzealnych na całym wiecie.
Malarz i grafik, uważany za jednego z pierwszych artystów chorwackich, już pod koniec lat szećdziesištych ubiegłego wieku skierował się zarówno ku sztuce publicznej, jak i wykreował jugosłowiański pop art. Do historii przeszły uliczne akcje Bućana w centrum Zagrzebia (takie jak malowanie chodnika i umieszczanie kolorowych obrazów na ulicach) jako wyraz buntu przeciw wpisywaniu sztuki w skostniały system galeryjno instytucjonalny i traktowaniu jej niczym towar, co niewštpliwie współgrało z jugosłowiańskim gospodarczym boomem i fascynacjš konsumpcyjnym zachodnim blichtrem.
Szczególnie w tworzonych już od lat siedemdziesištych plakatach artysta wypracował swój swoisty i rozpoznawalny styl. Mocne, wyraziste formy, jaskrawe kolory, geometryzacja i multiplikacja motywów układajšcych się w przycišgajšce oko czasem wręcz psychodeliczne wzory, wykorzystanie komercyjnych, reklamowych tricków sytuuje jego posterowš twórczoć pomiędzy op artem a pop artem.
W projektowaniu plakatów Boris Bućan przedstawił odniesienia do kultury masowej, życia codziennego, a także do wielu historycznych stylów sztuki. wiatowy rozgłos przyniósł mu poster zaprojektowany dla chorwackiego Teatru Narodowego w Splicie do baletu Igora Stawińskiego Ognisty ptak, którego reprodukcja znalazła się na okładce katalogu wystawy The Power of the Poster w Victoria & Albert Museum w Londynie w 1998 roku.
Jego filozofia opierała się na tworzeniu plakatów w duchu konceptualizmu, wykorzystujšcych fotografie ogólnie znanych tematów, obrazy z kultury masowej, kreskówki, postacie ludzkie, twarze, zwierzęta oraz media językowe. Bućan celowo wytwarzał dwięki i badał procesy komunikacyjne w interakcji z opiniš publicznš. Upierał się przy ambiwalencji i wieloaspektowemu podejciu, dzięki czemu wprowadzał do swoich plakatów procedury charakterystyczne dla technik malarskich i rysunkowych, tworzšc w ten sposób nowy rodzaj przekazu. Z tymi plakatami wyszedł na ulicę, która stała się jego galeriš i przycišgnęła uwagę szerokiej publicznoci. Aby zostawić jak najwięcej miejsca dla obrazu, całkowicie zmarginalizował informacje, dla których powstał sam plakat. Wkrótce oddzielenie obrazu od tekstu, przeniesienie słów, informacji na marginesy, przekształcajšc je w rodzaj ramy dla obrazu, stało się czym w rodzaju podpisu Bućana, jego unikalnego znaku identyfikacyjnego
Na krakowskš odsłonę twórczoci Borisa Bućana składa się seria szesnastu najbardziej znanych posterów teatralnych z lat siedemdziesištych i osiemdziesištych XX wieku.
Wystawę można bezpłatnie zwiedzać w redniowiecznych piwnicach Międzynarodowego Centrum Kultury.
Kuratorki: Kristina Bonjeković Stojković (MSU), Monika Rydiger (MCK), Karolina Wójcik (MCK)
Wystawa przygotowana we współpracy z Ministerstwem Kultury Republiki Chorwacji w ramach programu kulturalnego przewodnictwa Chorwacji w Radzie Unii Europejskiej (styczeńczerwiec 2020 roku).
Plakaty pochodzš z kolekcji Muzeum Sztuki Wspołczesnej w Zagrzebiu (MSU).
mat. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
|