Aleksander Czarnecki, doktorant matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pod kierownictwem prof. Sławomira Cynka prowadził obiecujące badania nad wyznaczaniem funkcji rozmaitości Calabi-Yau. Zmarł tragicznie w 2018. Pozostawił fascynującą spuściznę kompozytorską, która jest obecnie stopniowo opracowywana.
Więcej informacji na temat twórczości Aleksandra można znaleźć na jego stronach:
http://aleksander.czarnecki.im.uj.edu.pl
oraz
https://jozefkapustka.wixsite.com/aleksander-czarnecki/about
a także na kanale YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCg5KjBuKLIdZe3VqPNJM4uA
Józef Kapustka, pianista, jest absolwentem nowojorskiej The Juilliard School w klasie J. Raieffa i J.Lowenthala oraz londyńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej w klasie M. Roscoe. W 2013 nakładem wytwórni DUX z Warszawy ukazała się jego płyta "Improvisations with Bashir" (dystrybucja m.in. Naxos Japan), a w lecie 2015 opiniotwórczy brytyjski portal "Culture Trip" umieścił cykl improwizacji fortepianowych Kapustki na liście najlepszych propozycji sezonu muzyki poważnej w Londynie. W 1997 wystąpił w nowojorskiej Carnegie Recital Hall. W 2010 nominowany zespołowo do prestiżowej francuskiej nagrody teatralnej Molières za oprawę muzyczną do sztuki Virginii Lemoine "Une Diva à Sarcelles". Mieszka w Paryżu. Więcej na stronie http://www.jozefkapustka.net.
Wykonane po raz pierwszy "24 Preludia - Słowa " na fortepian Aleksandra Czarneckiego są utrzymane w konwencji estetycznej neobarokowo - elegancko - folkowej (wyraźne wpływy "Mazurków" K. Szymanowskiego) oraz zdradzają rosnące zainteresowanie twórcy ascetycznymi koncepcjami szkoły francuskiej, takimi jak "épuration", "sobriété", "simplicité", "austérité" itp. przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznej dla wcześniejszych utworów rachmaninowsko-skriabinowskiej "grusti ". Są kontemplacyjną podróżą poprzez przyjazny , słoneczny i łagodny pejzaż ale w którym wprawne oko dojrzy, jak u Breughla, rozgrywający się dyskretnie, trudny do zdefiniowania intymny dramat a nad samą podróżą unosić się będzie wszechobecne, przytłaczające antyczne fatum.
|