Włoski Instytut kultury w Krakowie zaprasza na koncert kameralny
CANCIÓN
w wykonaniu kwartetu w składzie
Christian Danowicz – skrzypce
Marcin Misiak – wiolonczela
Giovanni Punzi – klarnet
Francesco Bottigliero – fortepian, kompozytor
W programie: utwory autorstwa Francesco Bottigliero
WSTĘP WOLNY!
Francesco Bottigliero posiada bogate i wszechstronne wykształcenie muzyczne. Studiował w Konserwatorium w Salerno w klasie kompozycji i fortepianu oraz
w Konserwatorium w Neapolu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej. Swoje umiejętności doskonalił również na wydziale pedagogiki muzycznej i dyrygentury chóralnej. Dodatkowo obronił dyplom magistra filozofii.
Swój warsztat dyrygencki i pianistyczny szlifował na licznych kursach mistrzowskich u sławnych muzyków takich jak: P. Bellugi, F. Vizioli, A. Faldi, R. Muti. Fundamentalne były lekcje dyrygentury orkiestrowej u Maestro Carlo Maria Giulini w latach 2002-2004 w Mediolanie.
Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych i muzyki kameralnej, między innymi
IX Narodowego Konkursu Città di Valentino (Taranto 1996), Narodowego Konkursu Napoli Nova (Napoli 1999), Narodowego Konkursu Caiazzo (Napoli 1999) oraz Międzynarodowego Konkursu Forgione-Isole Borromee (Verbania 2003).
Maestro Bottigliero dyrygował w wielu państwach Europy z takimi orkiestrami jak m. in.: Narodowa Orkiestra Filharmonii w Sibiu w Rumunii, Mołdawska Orkiestra Symfoniczna w Kiszyniowie, Orkiestra Filharmonii w Krakowie, Janáčkův Komorní Orchestr w Ostravie, Kongresowa Orkiestra Symfoniczna w Sankt Petersburgu, Philarmonisches Orchester w Erfurcie w Niemczech, Orkiestra Slezské Divadlo w Opawie, Sinfonietta Cracovia oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.
Po przeprowadzce w roku 2007 do Wrocławia poprowadził jako dyrygent Rigoletto i Wesele Figara w Operze Wrocławskiej a także Don Pasquale, Kandyda, Maddalenę oraz La Serva Padrona w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Wesele Figara w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Madama Butterfly oraz Carmen w Operze Śląskiej w Bytomiu.
Od sezonu 2010/11 do 2013/14 Maestro Bottigliero współpracował z Theater Erfurt przy wielu interesujących produkcjach takich jak: Lombardczycy, Robert Diabeł, Król Artur, Napój nieśmiertelności, Evita, Hrabina Marica, Skrzypek na dachu, Turandot, Carmen, Medyceusze.
W 2015 roku, poprowadzone przez niego spektakle Toska oraz Napój miłosny w teatrze Slezké Divadlo spotkały się z dużym uznaniem i świetnymi recenzjami w Czechach. Ostatnio wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku z okazji rocznicy śmierci Generała Tadeusza Kościuszko prezentując dwie kompozycje własne oraz dyrygując własne transkrypcje czterech Pieśni Karłowicza.
Jako akompaniator solistów współpracował z Hamburgische Staatsoper w Hamburgu w latach 2004-06 oraz z Theater Erfurt w latach 2011-14.
Jego pasją jest praca edukacyjna ze studentami. Wykładał na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w Ostravská Univerzita, na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz w Weimarische Hochschule (53° Meisterkurs der Hochschule für Musik F. Liszt).
Francesco Bottigliero jest również uznanym kompozytorem i aranżerem orkiestrowym. Spośród swoich kompozycji dyrygował premierą Kantaty Tumskiej, kompozycją na głosy solowe, chór, chór dziecięcy i orkiestrę, dedykowaną miastu Wrocław (2009), w Bielsku-Białej napisanym na wielką orkiestrę symfoniczną utworem Le premier Tango (2012). W roku 2015 skomponował na zamówienie Theater Erfurt musical dla dzieci Księga dżungli, który został wystawiony na Festiwalu Domstufen-Festspile w 2015 oraz 2017 roku.
W roku 2016, przy współpracy z wydawnictwem muzycznym DUX, został nagrany i wydany jego album zatytułowany Canción zawierający kompozycje własne na fortepian, wiolonczelę, skrzypce i sopran. Pod koniec 2018 roku ukaże się kolejna płyta Portraits z utworami kameralnymi.
Giovanni Punzi, pierwszy klarnecista Filharmonii Kopenhaskiej, urodził się w Salerno w 1989 roku. W roku 2006 ukończył pierwszy etap nauki gry na klarnecie.
Pomimo swego młodego wieku, Punzi zaliczany jest do grona najwybitniejszych europejskich klarnecistów swojego pokolenia. Po debiucie jako solista w wieku 14 lat z Orkiestrą Narodową Bułgarii wystąpił w głównych salach koncertowych Europy, USA, Ameryki Południowej, Rosji, Chin i Ameryki Południowej.
Był uczniem Calogero Palermo i Alessandro Carbonare w Rzymie w Accademia di Santa Cecilia a następnie kontynuował naukę w Narodowym Konserwatorium Muzycznym w Paryżu u Philippe'a Berroda. W 2011 roku został wyróżniony dyplomem honorowym przyznawanym najlepszym studentom przez Accademia Musicale Chigiana w Sienie.
Swoją działalność orkiestrową rozpoczął w wieku 20 lat jako solista w Orkiestrze "I Pomeriggi musicali" w Mediolanie. Po występach z najważniejszymi włoskimi orkiestrami od 2012 do 2013 Giovanni Punzi był głównym klarnecistą Orchestre Symphonique de Bretagne a następnie zaproszony został do współpracy jako pierwszy klarnecista przez Gustav Mahler Jugend Orchestra, Verbier Festival Chamber Orchestra i Shleswig Holstein Festival Orchestra, grając pod kierunkiem tak znakomitych dyrygentów, takich jak C.Abbado , R.Muti, V. Gergiev, D.Gatti, K.Nagano.
Występował jako solista z Filharmonią Kopenhaską, Orkiestrą Kameralną Paryża, Freiburg Philarmoniker Orchester, Orkiestrą Kameralną Serbii, Odense Symphoni Orchester, London Royal Academy Orchestra, Orkiestrą Opery w Rouen, The Royal Danish Academy Orchestra oraz Orkiestrą Kameralną z Parmy. W swoim repertuarze posiada najbardziej reprezentatywne koncerty klarnetowe od Mozarta po Françaix.
W ciągu ostatnich pięciu lat Punzi został nagrodzony w ponad 10 najważniejszych międzynarodowych konkursach klarnetowych, takich jak Paryż (Konkurs Claude'a Debussy'ego 2010), Rouen (Konkurs Jacquesa Lancelota 2011), Belgrad (Jeunesses Musicales), Freiburg i Horice (Praga). Należy do najbardziej nagradzanych klarnecistów na świecie w ostatnich latach.
Nagrywał dla Radio France, Radio Vaticano, Radio 3, Duńskiego Radia Sky Classica i jest regularnie zapraszany do występów na najważniejszych festiwalach muzycznych w całej Europie.
Od 2016 roku jest głównym nauczycielem i dyrektorem artystycznym śródziemnomorskiej Akademii Klarnetowej w Salerno, głównym ośrodku szkolnictwa wyższego dla klarnecistów na południu Włoch.
W 2017 roku podpisał kontrakt płytowy z Brilliant Classic i Tactus na nagranie najbardziej reprezentatywnych dzieł na klarnet.
Jest regularnie zapraszany jako pierwszy klarnecista przez Danish Radio Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Royal Northern Sinfonia, Orchestra Les Dissonances i Orchestra of Opera House of Naples.
Christian Danowicz urodził się w 1983 r. w Buenos Aires w Argentynie. W wieku czterech lat wraz z rodziną wyemigrował do Francji, gdzie rozpoczął naukę gry na skrzypcach u swojego ojca, skrzypka i pedagoga, Enrique Danowicza.
Jest absolwentem Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie, które ukończył z wyróżnieniem w klasie skrzypiec prof. Gilles Colliard. W roku 2010 ukończył studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Julii i Krzysztofa Jakowiczów oraz studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno – operowej prof. Antoniego Wita i prof. Tomasza Bugaja. W ubiegłym roku uzyskał stopień doktora w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu ( promotor – J. Pietrzak) i został asystentem klasy skrzypiec prof. Pietrzaka.
W latach 2005 – 2007 był stypendystą Ministerstwa Spraw Zagranicznych Francji dla najwybitniejszych artystów i naukowców studiujących poza Francją. W roku 2009 miał możliwość korzystania z włoskiego XVIII – wiecznego instrumentu wykonanego przez A. Gabrielli, który został dla niego wypożyczony z fundacji Maggini Stiftung przez francuski Rotary Club. Obecnie gra na instrumencie Nicolas Vuillaume z 1860 roku.
Christian Danowicz jest laureatem III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. T. Wrońskiego w Warszawie (2009), na którym został też wyróżniony nagrodą specjalną dla najciekawszej indywidualności artystycznej konkursu oraz dla najlepszego studenta UMFC w Warszawie. W roku 2010 otrzymał I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej podczas festiwalu Duxbury Music Festival w U.S.A.
Obecnie Christian Danowicz jest koncertmistrzem Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, z którą regularnie występuje jako solista i dyrygent. Artysta ma na swoim koncie występy w U.S.A , Argentynie, Wenezueli, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Włoszech, na Ukrainie, Litwie i w Polsce, gdzie jako solista wystąpił z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie. W ramach mistrzowskich kursów muzycznych miał okazje doskonalić swoje umiejętności z takimi mistrzami wiolinistyki jak Maxim Vengerov, Ruggiero Ricci, Krzysztof Węgrzyn, Oleh Krysa, Eric Friedman, Ivry Gitlis, Tomasz Tomaszewski, Igor Frolov, Edward Zienkowski, Maria Jaszwili i Tedi Papavrami.
Jest pomysłodawcą i współorganizatorem festiwalu muzycznego „Musique au Leman” w Thonon we Francji, gdzie corocznie odbywają się koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej. W ramach festiwalu występuje jako solista, kameralista, koncertmistrz i dyrygent. Od 2011 jest pedagogiem klasy skrzypiec na kursie w Opolu „Sląskie Lato Muzyczne”.
Christian Danowicz gra też w zespołach muzyki tangowej której nauczył go ojciec, skrzypek pochodzący z Buenos Aires, współpracujący z Astorem Piazzollą. Otrzymał też solidne podstawy gry na skrzypcach barokowych w czasie studiów we Francji u prof. G. Colliard.
W roku 2012 nagrał solową płytę z Orkiestrą Kameralną Leopoldinum „ 8cho Estaciones Vivaldi – Piazzolla ” na której interpretował Cztery Pory Roku A. Vivaldego i Las Cuatro Estaciones Portenas A. Piazzoli. W tym samym roku wraz z członkami Tria solistów Leopoldinum, Michałem Mickerem i Marcinem Misiakiem, nagrał też tria smyczkowe F. Schuberta B- Dur, M. Regera a-moll i W.A. Mozarta G-dur. Jego dyskografia liczy też nagrania kwartetów fortepianowych G. Faure i płytę z francuską muzyką skrzypcową „Le violon francais”. Z tymże triem otrzymał stypendium na nauke w Madrycie w szkole Reina Sophia, pod kierunkiem prymariusza Alban Berg Quartet, Guntera Pichlera.
Jako koncertmistrz jest zapraszany do współpracy z Orkiestrą Kameralną w Tuluzie, z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie , z międzynarodową orkiestrą European Philharmony i z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze.
Marcin Misiak rozpoczął studia we Wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego pracując pod kierunkiem prof. Stanisława Firleja oraz prof. AM Urszuli Marciniec-Mazur.
W 2002 roku otrzymał zaproszenie na roczne stypendium naukowe w klasie
prof. Eleonore Schoenfeld w Thornton School of Music – University of Southern California.
Podczas pobytu zagrał dwa recitale w United University Church oraz współpracował
z takimi orkiestrami jak: USC Thornton Chamber and Symphony Orchestra oraz Debut Symphony Orchestra. Ponadto uczestniczył z triem fortepianowym w mistrzowskich kursach muzyki kameralnej prowadzonych przez Menahema Presslera.
Po powrocie do kraju kontynuował studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz rozwijał działalność artystyczną poprzez nawiązanie współpracy z Dolnośląską Operą Wrocławską i Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum”.
W ramach I recitalu dyplomowego wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej we Wrocławiu wykonując koncert wiolonczelowy Op.33 Camille Saint-Saensa. Marcin Misiak jest laureatem II nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej oraz II nagrody na Konkursie Małych Form Instrumentalnych w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Obecnie na stałe współpracuje z NFM Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” jako prowadzący grupy wiolonczel, realizując partie solowe w utworach m. in.: A. Corellego, A. Vivaldiego, A. Piazzoli, G. Rossiniego czy K. Pendereckiego.
Jako muzyk orkiestry brał udział w koncertach w kraju i za granicą: Niemcy, Austria, Norwegia, Francja, Belgia, Czechy, jak również w nagraniach radiowych, telewizyjnych
i płytowych.
W 2009 roku ukończył niestacjonarne studia III stopnia i otrzymał tytuł doktora sztuki.
W tym samym roku został członkiem tria smyczkowego „NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum” w składzie Christian Danowicz – skrzypce, Michał Micker – altówka, Marcin Misiak – wiolonczela, które trzy lata później tj. w 2012 roku otrzymało roczne stypendium na prestiżowej uczelni Queen Reina Sofia Higher School of Music w Madrycie, Hiszpania w klasie prof. Guntera Pichlera (prymariusza słynnego zespołu Alban Berg Quartet).
Obecnie jest zatrudniony jako adiunkt na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
|