Butoh, japońska forma tańca, która zafascynowała Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora i Pinę Bausch, w listopadzie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Do Polski przyjeżdża Yoshito Ohno, spadkobierca filozofii i metody twórców tańca butoh. Właśnie zakończył tournée w Brazylii, gdzie występował solo oraz z grupą Anthony and the Johnsons. W Krakowie zaprezentuje solowy spektakl „Ptak i Kwiat. Butoh – droga życia”. Poza spektaklem odbędą się prowadzone przez Yoshito Ohno warsztaty. Wydarzenia odbędą się w ramach projektu „Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje”. Honorowy patronat nad projektem objęła Ambasada Japonii w Polsce.
Butoh - kontrkulturowa forma tańca powstała w powojennej Japonii w końcu lat 50-tych, w okresie załamania się dotychczasowych wartości i w kontekście licznych problemów społecznych. Nowy, do dziś nie podlegający żadnym kwalifikacjom rodzaj ruchu scenicznego, narodził się w obliczu buntu wobec tradycyjnych form teatralno-tanecznych i nadchodzących z zachodu nowych trendów. Jego twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010!) całkowicie różne osobowości, którzy inspirującymi bądź pełnymi prowokacji metodami, dążyli do osiągnięcia przez swych adeptów poziomu całkowitej jedności ciała, ducha i umysłu. Specyficzna estetyka, brak linearnej opowieści i minimalistyczna a jednocześnie wyjątkowo mocno oddziałująca forma ekspresji sprawia, że spektakle butoh są niezwykłym doświadczeniem. Gdy w 1980 roku, 74. letni Kazuo Ohno wyruszył z Japonii na światowe tournee i dotarł m.in na festiwale w Nancy, do Londynu, Paryża czy Strasburga, odkrył przed światem zachodu nowy gatunek, który zafascynował publiczność i takie osobowości jak Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor czy Pina Bausch. Specyfika butoh sprawia, że upływ lat nie działa na jego szkodę; nie tylko nie skostniało w określonych przez siebie ramach ale przekracza wszelkie granice i wciąż jest otwarte na inwencje twórców. Goszczący u nas w listopadzie syn Kazuo - Yoshito Ohno inspiruje kolejne pokolenia; właśnie zakończył tournee w Brazylii, gdzie występował solo oraz z grupą Anthony and the Johnsons.
Butoh jest w sferze zainteresowań naszej fundacji od lat. W ubiegłym roku, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca wydaliśmy książkę „Świat butoh Kazuo Ohno” a obecnie, w ramach projektu „Japońscy mistrzowie butoh” zapraszamy japońskich artystów źródłowych – tych, którzy pracowali z twórcami tego gatunku. W lipcu odbyły się warsztaty z Yukio Wagurim - głównym aktorem Tatsumiego Hijikaty, teraz gościmy 77. letniego Yoshito Ohno - spadkobiercę filozofii i metody obu mistrzów. Yoshito Ohno wraca do Polski po 21 latach, 6 lat po śmierci swego ojca, z którym występował w spektaklu „Nenufary” podczas I edycji Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże – mówi Anita Zdrojewska, prezeska fundacji Pompka, organizatorka wydarzeń.
---Kraków---
• Warsztaty butoh, prowadzone przez Yoshito Ohno
10 listopada, 17.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich chętnych – zarówno aktorów, performerów czy tancerzy jak osób nie posiadających żadnego doświadczenia w pracy z ciałem. Podczas warsztatów, poszukuje się źródeł inspiracji w swoim wnętrzu i w otoczeniu zewnętrznym. Każdy indywidualnie i w swoim tempie pracuje – pod okiem mistrza – nad relacjami ciało-umysł-przestrzeń tak by móc zatańczyć swoje butoh - mikro i makrokosmos.
Szczegółowe informacje na temat warsztatów i rekrutacji na stronie organizatora www.fundacjapompka.org.pl
• Spektakl „Kwiat i Ptak. Butoh – droga życia”
w choreografii mistrza Hijikaty
12 listopada, 19.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Spektakl składa się z kilku scen-obrazów, którym towarzyszy współtworząca nastrój muzyka; prezentowane jest też video z 1960 roku autorstwa japońskiego fotografa – Eikoh Hosoe. Na scenie, w jednym ciele, obserwujemy nie tylko efekt wieloletniej pracy organicznej czy doszukujemy się wpływów twórców butoh. Specyficzna estetyka i niezwykły w swej wymowie ruch Yoshito Ohno sprawia, że przedstawienie może stać się głębokim przeżyciem emocjonalnym.
|