W niedzielę, 4 grudnia, o godz. 17.00 zapraszamy do Willi Decjusza na otwarcie wystawy plakatów irańskich zgromadzonych w kolekcji Krzysztofa Dydo. Wernisaż uwietni koncert perskiej muzyki klasycznej w wykonaniu Mohammada Rasouli i Anny Marcinowskiej. Wystawa w Willi będzie prezentowana do 15 grudnia br., od poniedziałku do pištku oraz w niedzielę (11 grudnia), w godz. 10.00 16.00. Wstęp wolny.
Historia współczesnej irańskiej grafiki użytkowej rozpoczęła się na poczštku 1960 roku, na bazie tradycyjnych obrazów i kaligrafii Persji. Rewolucja 1979 roku i póniejsze wojny odcięły kraj od reszty wiata. Graficy, którzy ukończyli kształcenie w latach wojny, wiadomie sięgnęli do przedwojennych tradycji, by przekazać swoje dowiadczenie młodszym pokoleniom. Tym bardziej, że w czasie rewolucji irańskiej w 1979 roku oraz wojny irańsko-irackiej w latach 1980 - 1988, plakat miał zupełnie inny charakter i zadanie. W czasach wojennej propagandy wzywał do wsparcia walki przeciw reżimowi Pahlavi, a póniej inwazji Iraku. Odgrywał też kluczowš rolę w mobilizowaniu i pocieszaniu irańskiej ludnoci, w tym kobiet i dzieci. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Teheranie w 1989 roku stało się dla grafików irańskich kluczem do drzwi wiatowego projektowania i pozwoliło im zagocić na całym wiecie. Dzisiaj regularnie uczestniczš w międzynarodowych festiwalach i konkursach plakatu. Ten stosunkowo nowy sukces jest wynikiem między innymi wizualnej oryginalnoć irańskiego plakatu. Łšczy on w sobie tradycyjne irańskie wpływy z międzynarodowymi zasadami projektowania w sposób niekonwencjonalny i suwerenny. Młodzi projektanci korzystajš dzisiaj swobodnie z nowych sposobów komputerowego projektowania, łšczš fotograficzne elementy z zachodniš typografiš, nie rezygnujšc z bogactwa irańskiej tradycyjnych ilustracji i kaligrafii.
Wizyty w Iranie zwišzane z prezentacjš polskiej sztuki plakatu i Międzynarodowym Biennale Plakatu w Iranie, oraz spotkania z artystami tego kraju pozwoliły mi na głębsze zapoznanie się z ich dorobkiem artystycznym oraz zebranie małej kolekcji. Plakaty pokazane na wystawie to wybór z liczšcego ponad 150 plakatów zbioru z różnych miast, głównie Teheranu ale też Kashanu, Shirazu, Isfahanu, Yazu, Bandar e Abbas i innych orodków. Dotyczš różnych tematów, głównie kulturalnych, takich jak muzyka, film, teatr i sztuka współczesna oraz społecznych. Wszystkie powstały już po 1979 roku roku rewolucji islamskiej. Krzysztof Dydo.
Wystawa zbudowana jest między innymi w oparciu o prace takich artystów jak Grupa Pišty Kolor, która została założona w Teheranie w 2001 roku przez takich irańskich projektantów jak Majid Abbasi, Saed Meshki, Alireza Mostafazadeh i Bijan Sayfouri. Oryginalnoć irańskich projektów graficznych polega na tym, że korzystajš ze współczesnych zasad projektowania graficznego, zachowujšc swój głęboki szacunek do własnej kultury. Należy podkrelić, iż odbiega ono znacznie od projektowania graficznego w innych krajach islamskich. Irański projekt graficzny w tej kulturze jest wyjštkiem. Wystawa ta pozwala odkryć tę prawdę. Jest to równoczenie wybór plakatów z trzech pokoleń grafików irańskich, dwóch współczesnych końca XX wieku reprezentowanego pracami artystów urodzonych w latach szećdziesištych jak Majid Abbasi (1965), Reza Abedini (1967), Ali Khorshidpour (1964), Saed Meshki (1964), Alireza Mostafazadeh (1962), Masood Nejabati (1967), Bijan Sayfouri (1968), Farzad Adibi (1967) i najmłodszych artystów pierwszej dekady XXI wieku jak Parisa Tashakori, Mahdi Fatehi, Mehdi Mahdian, Majid Kashani, Arash Tankal, Rasool Kamali, Soha Shirvani i Reyhaneh Shekhbahaei, które w nowej formie różniš się od poprzednich pokoleń. Tych starszych urodzonych tuż przed II wojnš wiatowa i zaraz po niej reprezentujš: Mohammad Ehsaei (1929), Morteza Momayez (1936), Ghobat Shiva (1940), Farshid Mesghali (1943), Ebrahim Haghighi (1949), Mostafa Assadollahi (1950), BehrouMatinsefat (1954), Sohrab Marzban (1956 ).
Do najbardziej znanych w wiecie plakacistów irańskich należš:
Morteza Momayez - ur. 1936 w Teheranie, w 1975 roku wybrany do AGI (Alliance Graphique Internationale) dzięki rekomendacji od Romana Cielewicza, Miltona Glasera i Waltera Allnera. Uważany jest przez irańskich grafików za ojca współczesnego plakatu irańskiego (analogicznie jak w Polsce Henryk Tomaszewski za ojca współczesnego plakatu polskiego).
Reza Abedini - ur. 1967 w Teheranie, w 1985 roku ukończył studia z zakresu projektowania graficznego, jest profesorem projektowania graficznego i kultury wizualnej na Uniwersytecie w Teheranie. Jego niepowtarzalny styl połšczył tradycyjne i nowoczesne podejcie do tematy litery. Jego plakaty sš przeważnie oszczędne w kolorze, często wykorzystujš technikę kolażu, a typografia staje się integralnš częciš grafiki. Reza Abedini wygrał dziesištki krajowych i międzynarodowych nagród za wzornictwo. Jest członkiem Towarzystwa Grafików Irańskich od 1997 roku oraz od 2001 roku prestiżowej AGI (Alliance Graphique Internationale). Abedini był członkiem jury na wielu Biennale na całym wiecie. Jego nazwisko jest wymienione w Historii Grafiki Philipa Baxtera Meggsa, jako jednego z największych na wiecie wybitnych projektantów cyfrowych.
Majid Abbasi - ur. w 1965 roku w Teheranie. Ukończył grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Teheranie. W 1989 r. wraz z Firouz Shafei założył Graphics Inc, prestiżowe studio projektowania graficznego w Teheranie. Jego prace były publikowane w wielu specjalistycznych czasopismach zagranicznych. Od 1999 roku brał udział w wielu krajowych i międzynarodowych wystawach grafiki. Jest jednym z założycieli grupy "The Color 5th". Specjalizuje się w plakacie, bardzo oszczędnym w formie, w pełni wykorzystujšcym piękno arabskiej kaligrafii. Członek irańskiej Graphic Designers Society, Alliance Graphique International (AGI). Jest współzałożycielem i redaktorem magazynu Neshan. Jest kuratorem wystawy Tirgan Graphic Design, Persianissimo +10, który obejmuje 34 współczesnych irańskich projektantów i równoczenie pokazuje historię plakatu irańskiego poprzez prace 10 artystów najstarszego pokolenia.
Kaligrafia w Iranie istniała już przed nadejciem islamu. W swojej najwczeniejszej fazie miała ona dwa podstawowe style: NESHKI oraz KOUFI (nazwy stylów pojawiły się dużo póniej niż one same). Pierwszy z nich był kursywš, miał charakter bardziej organiczny, natomiast drugi był bardziej geometryczny i ostry. Stały się one podstawš niezliczonej iloci innych stylów, które narodziły się w czasach ekspansji islamu. Arabska kaligrafia zawdzięcza swojš różnorodnoć dwóm podstawowym czynnikom. Po pierwsze, zróżnicowane kulturowo społeczeństwa adaptujšc religię islamu, zaczęły kopiować tekst Koranu, wzbogacajšc go o swoje własne przyzwyczajenia i tradycje w pisaniu. Po drugie, konkretne style były tworzone do konkretnego użytku (inne style w poezji, inne w administracji etc.).
Inni Irańscy plakacici prezentowani na wystawie: Mostafa Assadollahi (ur.1950 r. w Iranie), Ebrahim Haghigi (ur. 1949 r. w Teheranie), Ali Khorshidpur (ur. 1964 r. w Shiraz), Farshid Mesghalli (1943 r. w Isfahanie), Saed Meshki (ur. 1964 r. w Iranie), Alireza Mostafazadeh (ur. 1962 r. w Isfahanie), Masoud Nejabati (ur. 1967 r. w Teheranie), Ali Rashidi (ur. 1953 r. w Iranie), Parisa Tashakori (ur. 1973 r. w Teheranie).
Mohammad Rasouli - urodził się w 1972 roku w prowincji Golestan w Iranie. Od 1991 roku gra na flecie nej. Jest absolwentem Uniwersytetu Sztuki w Teheranie. Po ukończeniu studiów kontynuował naukę u takich mistrzów, jak Mohammad Ali Kiyaninejad, Hassan Kassai czy Majid Kiyani. Od 2004 roku mieszka w Warszawie, gdzie założył pierwszy w Polsce zespół wykonujšcy perskš muzykę klasycznš - Neyriz. Jest też członkiem irańskiego zespołu Chakad. Artysta koncertuje w Europie, Iranie i Japonii, a także prowadzi warsztaty gry na tombaku i dafie.
Wernisaż wystawy plakatu irańskiego z kolekcji Krzysztofa Dydo
4 grudnia 2011 (niedziela), Willa Decjusza, godz. 17.00, wstęp wolny
Wystawa czynna do 15 grudnia w godz. 10.00 16.00
Plakaty prezentowane na wystawie pochodzš z kolekcji Krzysztofa Dydo Dydo Poster Collection
Galeria Plakatu w Krakowie ul. Stolarska 8-10, www.cracowpostergallery.com.
Koordynator projektu z ramienia Stowarzyszenia Willa Decjusza:
Katarzyna Trojanowska - kasia@villa.org.pl
Stowarzyszenie Willa Decjusza www.villa.org.pl
30-233 Kraków, ul. 28 lipca 1943 roku 17a
|