W programie jubileuszu, obchodzonego w dniach 2 5 wrzenia br. (pištek poniedziałek), znajdš się dwa wyjštkowe spektakle: Lato Red Sun Polskiego Teatru Tańca i Mandragora Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz wystawa Albrecht Dürer i jego epoka, prezentujšca grafiki ze zbiorów Wschodniosłowackiego Muzeum w Koszycach. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.
PROGRAM:
2 wrzenia (pištek), godz. 20.00
Polski Teatr Tańca, Lato - RED SUN
choreografia Thierry Verger
muzyka: collage
wiatło: Thierry Verger, Arkadiusz Kuczyński
realizacja dwięku: Mateusz Rogaliński
organizacja produkcji: Katarzyna Anioła
premiera: sierpień 2008, Poznań
Słońce delikatnie pieci naszš skórę swoim dotykiem. Umiechamy się do tych chwil, jak w rajskim ogrodzie, kiedy jeszcze owoc grzechu nie oddzielał nas od innych. Nasze zmysły inicjujš wyprawę poza horyzont. Ożywione marzeniem kobiet i mężczyzn, których wzrok wpatrzony w drogę, o porannej rosie, budzi niepokój.
Lato, przedstawione przez Polski Teatr Tańca, nie jest radosnym czasem beztroskiej zabawy. Pod czerwonym słońcem nie jest błogo, ale niebezpiecznie; atmosfera przytłacza i niepokoi. Tytuł przedstawienia, przywodzšcy na myl ciepłe, jasne miesišce, zdaje się zapowiadać spektakl radosny i lekki. Słońce, będšce głównym motywem widowiska, przybrało w nim jednak nienaturalny, czerwony kolor, który zalewajšc scenę i tancerzy krwawš powiatš, niepokoi i wprowadza nastrój niepewnoci, wręcz niebezpieczeństwa.
Portal Moje Miasto, Duszne lato pod czerwonym słońcem
Thierry Verger urodził się w Noumea w Nowej Kaledonii. Jego korzenie zwišzane sš z malezyjskim plemieniem, którego, jeden z przodków był wodzem, a inny uzdrowicielem. Od 18 roku życia Thierry mieszka we Francji. Obecnie jest wykładowcš w dwóch prestiżowych szkołach tańca w Paryżu: Studio "Harmonic" i "Le Centre International Danse Jazz". Jest założycielem, dyrektorem i choreografem "Balet Dans & Co" oraz Compagnie Thierry Verger. Tworzy choreografie i prowadzi działalnoć pedagogicznš w Europie, USA, Japonii i Izraelu. Z Polskim Teatrem Tańca rozpoczšł współpracę w roku 2006 w ramach Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego, jako pedagog modern jazz underground. Syntetyzujšc różne elementy modern jazz i physical dance, tradycje Bliskiego Wschodu i sztuk walki, utworzył unikalny styl tańca, odwołujšcy się do instynktu, wyobrani, indywidualnoci. W swojej pracy choreograficznej podkrela znaczenie osobowoci i tożsamoci tancerza.
4 wrzenia (niedziela), godz. 20.00
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Mandragora
scenariusz i reżyseria: Michał Znaniecki
kostiumy: Tomasz Jacyków
choreografia: Iwona Pasińska
muzyka: Karol Szymanowski, Jean-Baptiste Lully
kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
premiera: czerwiec 2011, Plac Wolnoci w Poznaniu
goć specjalny: Wojciech Malajkat
Mandragora to historia człowieka, everymana, który chciał stać się kim innym
- lepszym, modniejszym
Opowieć skupia się wokół Monsieur Jourdaina, bohatera z molierowskiego Mieszczanina szlachcicem. Jourdaina zachwyca wszystko to, co wišże się z wyższymi sferami. Chcšc dorównać szlachcie, bierze lekcje muzyki, tańca, fechtunku. Zatrudnia nawet nauczyciela filozofii, aby móc swobodnie poczuć się w towarzystwie.
Mandragora, to przejcie z everymanem przez molierowskš komedię dellarte, wpisanš w szerszy kontekst. Plenerowa forma spektaklu sprawi, że przygody i dowiadczenia głównego bohatera stanš się każdemu jeszcze bliższe i będzie mógł w nich uczestniczyć. Publicznoć, siedzšca przed fasadš budynku będzie miała okazję obserwować wszystkie okna, balkony i galerie, które zostanš wypełnione wiatłem i ruchem. Odkryje to nieznane oblicze architektury i kompozytorów Szymanowskiego, Lullego, Straussa, którzy w swoich dziełach odwoływali się do Mieszczanina szlachcicem. Ogród i fasada Willi zamieniš się w bajecznš krainę, pełnš muzyki, tańca i kolorów.
5 wrzenia (poniedziałek), godz. 17.00
Albrecht Dürer i jego epoka wernisaż wystawy
Taniec w czasach Dürera występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza
Prezentowane na wystawie grafiki stanowiš fragment zespołu, przekazanego do zbiorów Muzeum w 1888 roku, będšcego dziedzictwem testamentowym Imricha Henszlmanna. Muzeum Wschodniosłowackie w Koszycach powstało w 1872 roku. Zbiory Muzeum były gromadzone na kanwie epoki romantyzmu m.in. dzięki darowiznom i zapisom. Do jednego z największych zespołów muzealnych należy zapis testamentowy Imricha Henszlmanna z 1888 roku. Był to szeroki przekrój pasji zbieraczych tego wybitnego patrycjusza koszyckiego. Henszlmann przekazał do zbiorów muzealnych swojš bibliotekę, zbiór graficzny, zespół fotografii, kolekcję rysunków, malarstwa i rzeby oraz numizmaty i eksponaty archeologiczne.
Kim był Imrich Henszlmann? Ukończył studia medyczne, jednak całe swoje życie powięcił historii sztuki i archeologii oraz ochronie zabytków. Jak już powyżej odnotowano, był członkiem rodziny patrycjuszy koszyckich, współzałożycielem Towarzystwa Górnych Węgier w Koszycach, Protoplastš tutejszego Muzeum. Był autorem pierwszej węgierskiej pracy naukowej dotyczšcej twórczoci Albrechta Dürera. (1846). Zapis Imricha Henszlmanna będšcy podstawš zbiorów Galerii Rakoczego Muzeum Górnych Węgier, a potem kolekcji grafiki Muzeum Wschodniosłowackiego, zachęcił do podobnego działania współczesnych mu kolekcjonerów do przekazywania swoich zbiorów koszyckiej placówce. Po wieloletnich rozproszeniach i przemieszczeniach w 1968 roku do Koszyc wróciły 294 sztychy, które możemy zaliczyć do skarbów sztuki europejskiej.
Wystawa prezentowana w Willi Decjusza podzielona jest na dwie częci, jednš stanowi siedemnacie prac autorstwa Albrechta Dürera (1471-1528). Możemy tu oglšdać m.in. cztery dzieła wykonane do Apokalipsy w. Jana, trzy kompozycje z Dużej Pasji, cztery dzieła z Żywotów Panny Marii, słynnego Rhinocervsa (Nosorożca) oraz kilka dzieł samodzielnych. Drugš częć ekspozycji stanowi ekspozycja 45 drzeworytów składajšcych się na słynny Tryumfalny pochód cesarza Maksymiliana I. Na zamówienie cesarza nad ich powstaniem pracowali Albrecht Dürer. Albrecht Altdorfer, Hans Springinklee i Hans Burgkmair, Hans Schäfelein, Leonhard Beck, Erhard Schön i prawdopodobnie brat Albrechta Dürera, Hans Dürer.
W przypadku indywidualnych prac Albrechta Dürera mamy do czynienia z drzeworytami, jednym miedziorytem (Rycerz, mierć i Diabeł 1513) i stalorytem (Wielkie działo 1518). To oryginalne dzieła artysty powstałe za jego życia (dotyczy to samych matryc jak i tłoczenia z nich grafik), oraz po jego mierci. Najpóniejszš odbitkę z 1620 r. stanowi wspomniany Rhinocervs (wszystkie prace tłoczone z oryginalnych matryc Dürera). Należy tu zaznaczyć, iż mimo tego faktu nie pomniejsza to wartoci tych dzieł dla historyków sztuki i kolekcjonerów.
Tryumfalny pochód cesarza Maksymiliana I to dzieło drzeworytnicze wykonane na zamówienie samego cesarza Maksymiliana I (1459-1519). Cykl doczekał się kilku edycji w XVI w. ale dopiero po mierci cesarza, wszystkie tłoczono na papierach czerpanych ze zindywidualizowanymi znakami wodnymi, co m.in. pozwala na właciwe datowanie poszczególnych tłoczeń. Kolejne edycje ukazały się dopiero w XVIII i XIX wieku. Prace nad wykonaniem dzieła trwały kilka lat, jako pierwsze zostały wykonane szkice kompozycyjne na podstawie, których realizowano matryce. Zachowały się akwarele i rysunki do tego dzieła autorstwa Albrechta Dürera m.in. w zbiorach Albertiny. Najwczeniejsze prace do tego cyklu datowane w kompozycji 1508 wykonał Hans Burgkmair. Należy zaznaczyć, że sam cesarz Maksymilian I brał czynny udział w kształtowaniu kompozycji całego dzieła.
Wernisaż wystawy, którš Patronatem Honorowym objšł Konsulat Generalny Republiki Słowackiej w Krakowie, uwietni występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza pt. Taniec w czasach Dürera.
Koordynacja projektu:
Katarzyna Trojanowska kasia@villa.org.pl
Organizator:
Stowarzyszenie Willa Decjusza www.villa.prg.pl
30-233 Kraków, ul. 28 lipca 1943 roku 17a
Fundatorzy:
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków
BP Europa SE, Grupa PZU, Siemens Sp. Z o.o., Grupa PZU, Port Lotniczy Kraków-Balice, Anwa Toyota, Restauracja w Willi Decjusza
|