Pochód Lajkonika przypada zawsze w pierwszy czwartek po więcie Bożego Ciała.
O godzinie 12.00 na dziedzińcu klasztoru ss. Norbertanek gromadzi się orszak Lajkonika: choršży wraz z pomocnikiem, włóczkowie i orkiestra mlaskotów (nazwa jej pochodzi od nazwiska znanej zwierzynieckiej rodziny muzyków). Pierwszy taniec Lajkonik wykonuje przed ksieniš ss. Norbertanek, która oglšda go z okna i jako pierwsza płaci mu zwyczajowy haracz. Następnie cały orszak przy dwiękach muzyki przechodzi ulicami T. Kociuszki, Zwierzynieckš, Franciszkańskš i Grodzkš do Rynku Głównego. Po drodze Lajkonik wstępuje, wyczyniajšc swe harce i cišgajšc haracz, do wszystkich biur, sklepów i barów. Napotkanych przechodniów, którzy zapłacš haracz uderza swš buławš aby przynieć im szczęcie. Najpiękniejszy taniec wykonuje pod filharmoniš, a najdostojniejszym gociem, którego odwiedza jest biskup krakowski. Ostatni taniec odtańcza po ok. 8 godzinach harców, przed prezydentem Krakowa na estradzie pod Wieżš Ratuszowš.
Najważniejszym elementem tańca Lajkonika, jest tzw. zawijanie choršgwiš, lub pokłon miastu. Choršży zatacza koło 6 metrowš choršgwiš, na której wyobrażony jest polski orzeł i herb Krakowa, a Lajkonik biegnie za choršgwiš, usiłujšc trafić buławš trzymanš w prawicy w "szybujšcego" orła.
***
Ten Lajkonik, nasz Lajkonik
po Krakowie zawsze goni
Lajkoniku laj laj
poprzez cały kraj(2x)
Lajkonik czyli konik zwierzyniecki to jedna z najbardziej charakterystycznych postaci krakowskich. Pierwsze wiadomoci o nim pochodzš z XVIII w.
W XIII wieku Polska, a także Kraków był wielokrotnie niszczony przez najazdy Tatarów, koczowniczy lud z Mongolii. Po raz pierwszy pojawili się oni w Krakowie w 1241 r. Ci odziani w skóry i dosiadajšcy niewielkich krępych koni skonoocy wojownicy byli szybcy i okrutni. Pozostawiali za sobš zniszczone i spalone miasta i wsie. Ze względu na nieznany tu dotšd ale skuteczny sposób walki, szybko stali się postrachem ludnoci polskiej, a najbardziej krakowian, bowiem Kraków jako miasto królewskie a więc bardo bogate był dla nich celem szczególnym.
Według legendy w czerwcu 1287 r. czambuł tatarski nie dostrzeżony przez strażników miejskich , zbliżał się do murów Krakowa. Tatarzy rozbili swój obóz w nadwilańskich zarolach w pobliżu podmiejskiej wsi Zwierzyniec. Obok tego miejsca mieli swojš osadę wilańscy żeglarze - włóczkowie, którzy na co dzień dozorowali spławu drewna na Wile. Zauważyli oni wrogów i nocš napadli na pišcych wojowników. Pokonali zaskoczonych Tatarów, zabili ich chana, a upojeni zwycięstwem poprzebierali się w ich stroje, dosiedli zdobycznych koni i triumfalnie wkroczyli do Krakowa. Na wieć o zwycięstwie nad strasznymi Tatarami w miecie zapanowała tak wielka radoć, że na pamištkę tego wydarzenia co roku w czwartek ósmego dnia po Bożym Ciele do Krakowa wjeżdża srogi chan tatarski na czele orszaku bohaterskich podkrakowskich włóczków.
Legenda ta po raz pierwszy została opisana w 1820 r. przez Konstantego Majeranowskiego w czasopimie Pszczółka Krakowska.
Być może jednak obrzęd Lajkonika wywodzi się z czasów przedchrzecijańskich i nawišzuje do przełomu wiosenno-letniego lub do więtych koni wiatowida, które prawdopodobnie były czczone w pogańskiej wištyni - Gontynie, na dzisiejszym Zwierzyńcu.
Przebieg obchodu Lajkonika ustalono w XIX wieku. Strój zaprojektował Stanisław Wyspiański.
|