Stowarzyszenie Willa Decjusza serdecznie zaprasza w niedzielę, 28 listopada, na kolejne spotkanie z kulturš Renesansu w ramach programu Szlak Renesansu w Małopolsce. Tym razem będzie można nieodpłatnie zwiedzać renesansowy Lamus w Branicach oraz Zamek w Suchej Beskidzkiej. Od 10.00 do 15.00 o każdej pełnej godzinie po obu obiektach będš oprowadzać Państwa przewodnicy i historycy sztuki. Dodatkowš atrakcjš będzie możliwoć oglšdania fresków Stanisława Samostrzelnika w krużgankach Opactwa Cystersów w Mogile o godz. 10.30, 12.00 i 13.30. Wstęp wolny.
Program zwiedzania:
Opactwo Cystersów Kraków - Mogiła, ul. Klasztorna 11
10.30, 12.00. 13.30 zwiedzanie w grupach
Renesansowy Lamus w Branicach
Muzeum Archeologiczne Orodek Magazynowo-Studyjny w Branicach Kraków-Nowa Huta, os. Branice, ul. Sasanek 2A www.ma.krakow.pl
zwiedzanie od 10.00 15.00
Zamek w Suchej Beskidzkiej - Sucha Beskidzka, ul. Zamkowa 1, www.muzeum.sucha-beskidzka.pl
zwiedzanie od 10.00 15.00
godz. 11.00
Koncert Zespołu Muzyki Dawnej im. Gaspare Castiglione, pt. Muzyka dawna na Małym Wawelu za czasów Komorowskich i Wielopolskich. W programie: pieni i tańce redniowiecza i Renesansowej Europy.
godz. 14.00
Koncert muzyki dawnej na Zamku w Suchej Beskidzkiej w wykonaniu Zespołu Intrada, pt. Muzyka melancholii, radoci i tańca. Zespół muzyki dawnej Intrada: Aleksander Tomczyk (flety proste, gemshorny, tamburo militare, darabuka, bendir, Anna liwa (skrzypce, fidel, pochette), Mateusz Kowalski (viola da gamba, Joanna Solecka (klawesyn).
Zespół Instrumentów Dawnych Intrada skupia instrumentalistów, absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie, zainteresowanych wykonawstwem historycznym. Wykonuje głównie muzykę zwišzanš z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Repertuar zespołu obejmuje utwory kilku epok, od redniowiecza po barok i klasycyzm. Muzycy grajš na kopiach instrumentów dawnych mistrzów w różnych składach, w zależnoci od potrzeb realizowanych projektów. W dyspozycji zespołu znajdujš się: barokowe skrzypce, altówka i wiolonczela, viola da gamba, viola damore, fidel, pochette, lira da braccio, lutnia, arcylutnia, dawne instrumenty dęte, klawesyn i rodzina instrumentów perkusyjnych. Intrada cile współpracuje z Baletem Dworskim Cracovia Danza przy powstawaniu spektakli tematycznych, powięconych tradycji i kulturze epok minionych.
W programie : Michael Praetorius (1571-1621), Ballet du Roy (Terpsichore Musarum, 1596); Giovanni Giacomo Gastoldi (1550-1609), L'innamorato, il bell'humore, amor vittorioso (Baletti a cinque voci, 1591); Fabrizio Caroso (1526/1535-1605/1620), Passo e mezzo (Nobilita di Dame, 1600;
Gasparo Zanetti (1626-1645), Gagliarda detta la Lisfeltina di Santino (Il scolaro, 1645); Giorgio Mainerio ( 1535- 1582), Ballo anglese (Il primo libro de balli..., 1578), Skyrazula marazula, Thoinot Arbeau (1519-1595), Pavane d'Espagne (Orchesographie, 1596); Michael Praetorius , Bransles Gay Ballet des anglois, Volta (Terpsichore Musarum, 1596), Branle de la Torche; Anonim (z Tabulatury Jana z Lublina XVI w.), Hayducky; Michael Praetorius , Gaillarde (Terpsichore Musarum, 1596); Cesare Negri (ok. 1535-1604), La Catena d'Amore (Le Gratie d'Amore, 1602); Anonim (z Tabulatury Jana z Lublina XVI w.), Rex; Michael Praetorius, Les Gavottes (Terpsichore Musarum, 1596); Anonim (z Tabulatury Jana z Lublina XVI w.), Taniec bez tytułu; Michael Praetorius, Branles de Poitou, Courante (Terpsichore Musarum, 1596); Pierre Phalese (ok. 1510 - ok. 1573), Batalia.
Wyjazd studyjny:
Podobnie jak w ubiegłš niedzielę, zaplanowano również nieodpłatny zorganizowany wyjazd studyjny do Opactwa Benedyktynów w Mogile i Branic. Koszt wizyty studyjnej pokrywa organizator, prosimy jednak o wczeniejsze potwierdzenie udziału na adres: kasia@villa.org.pl oraz pod nr telefonów 012 425 36 44 w.148, 153 do dnia 26 listopada, do godz. 14.00. Liczba miejsc ograniczona decyduje kolejnoć zgłoszeń.
Program:
9.30 - wyjazd autokaru z Krakowa ul. Kałuży,
przejazd do Opactwa Cystersów Kraków,
10.30 - zwiedzanie krużganków z renesansowymi freskami Stanisława Samostrzelnika,
przejazd do Branic,
12.00 - wykład terenowy i zwiedzanie renesansowego Lamusa w Branicach, prowadzenie: dr Paweł Pencakowski ASP (Kraków),
Powrót do Krakowa przewidziany ok. godz. 14.30.
Lamus w Branicach
Budowla o walorach obronnych była głównš i reprezentacyjnš rezydencjš Branickich. Jej zręby pochodzš zapewne z poczštków XVI w. Pełniła wówczas rolę wieży obronno-mieszkalnej. Dzisiejszy kształt uzyskała ok. 1603 r., po dobudowaniu sieni do budynku, który pierwotnie miał jedno wnętrze. Rozbudowę rezydencji przypisuje się Janowi Branickiemu (zm.1611). Modernizacji siedziby rodowej dokonał słynny warsztat Santi Gucciego (artysta jest autorem min. nagrobków króla Zygmunta Augusta i Anny Jagiellonki w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu). Zapewne w tym czasie powstał też włoski ogród geometryczny. Budowlę wzniesiono na planie prostokšta (ok. 12 x 10 m). Wieża ma trójdzielne piwnice, sklepione kolebkowo. Na parterze, wzniesionym z cegieł w układzie polskim, znajduje się sień ze schodami na piętro oraz duża izba nakryta sklepieniem kolebkowym z lunetami. Podobny układ dwudzielny występuje na piętrze, przykrytym belkowanym stropem modrzewiowym. Dach budowli okrela się jako pogršżony lub koszowy (tzn. taki, w którym częci zewnętrzne sš umieszczone wyżej niż częć rodkowa). Jest on osłonięty attykš z arkadami i grzebieniem krenelażowym, czyli charakterystycznym, zębatym zwieńczeniem muru obronnego. Elewację zdobi, typowe dla Renesansu, sgrafitowe boniowanie, które ma imitować mur z naturalnego kamienia. Kunszt dłuta mistrzów skupionych wokół Santi Gucciego ujawnia pónorenesansowy wystrój sali na piętrze, zwłaszcza rzebiony kominek z wapienia pińczowskiego oznaczony datš 1603.
Opactwo Cystersów w Mogile
Te nacienne malowidła powstały w latach 1538-1541 i sš ostatnim dziełem najsłynniejszego iluminatora w historii mogilskich cystersów. Stanisław Samostrzelnik - cysters z Opactwa w Mogile - dekorował wiele kodeksów rękopimiennych. Większoć z nich znajduje się poza Krakowem. Dlaczego tak się stało? Powodów jest kilka, ale o tym najlepiej opowie zwiedzajšcym p. Aleksandra Grochal - historyk sztuki i konserwator zabytków. Kilka lat temu, pod kierunkiem prof. Tomasza Węcławowicza podjęła się restauracji malowideł w naszych krużgankach. Dzisiaj można oglšdać je w całej krasie.
Stanisław Samostrzelnik urodził się prawdopodobnie ok. 1480 r., a zmarł w 1541 r. Pochodził z rodziny krakowskich mieszczan. Nazwisko rodowe pochodzi od wytwórców kusz i łuków. Jego rodzice - Piotr i Anna Samostrzelnikowie - mieszkali w Krakowie w dworcu cysterskiego opata. Artysta nie wdał się jednak w przodków i wstšpił do klasztoru cystersów w Mogile (dlatego często okrela się go jako brata Stanisława z Mogiły). Uprawiał malarstwo sztalugowe, ksišżkowe i cienne. Co do tego, gdzie uczył się warsztatu, historycy sš podzieleni. Jedni twierdzš, że wyszedł ze szkoły klasztornej, gdzie w XV i XVI wieku uprawiano iluminatorstwo i malarstwo cienne. Inni z kolei sš przekonani, że tak wysoki poziom artystyczny to wynik edukacji w pracowni cechowej. Miał własnš pracownię w Krakowie. Od połowy lat dwudziestych XVI w. pracował dla dworu królewskiego. Wród jego zleceniodawców był też biskup Piotr Tomicki - najprawdopodobniej portret duchownego w krużgankach krakowskiego klasztoru oo. franciszkanów namalował włanie utalentowany cysters. Zleceniodawców w najlepszym okresie Samostrzelnik miał tak wielu, że nie wszystkie prace oddawał w terminie. I włanie z powodu opónień często stawał przed sšdem. Nietypowe zlecenie przyjšł w 1525 r. - razem z malarzem Janem malował choršgiew z białego adamaszku, którš 10 kwietnia Hohenzollern złożył królowi Zygmuntowi I podczas ceremonii hołdu pruskiego na krakowskim Rynku.
Zamek w Suchej Beskidzkiej
Renesansowy zamek z XVI/XVII w. w Suchej Beskidzkiej, zwany "Małym Wawelem" jest budowlš trójskrzydłowš z czterema narożnymi wieżami z prostokštnym niemiarowym dziedzińcem z wjazdem od wschodu. Dwupiętrowe skrzydła południowe i zachodnie od strony dziedzińca zdobiš piętrowe krużganki, gdzie w częci parterowej arkady podtrzymujš czworoboczne filary, a na piętrze toskańskie kolumny. Zamek był siedzibš rodów Komorowskich, Wielopolskich, Branickich i Tarnowskich. Zawišzkiem zamku był dwór obronny wzniesiony ok. 1554 r. przez Kaspra Suskiego, usytuowany na północ od Rynku, u podnóża góry Jasień. Budowla powstała z miejscowego kamienia łamanego, obrabianego stosownie do potrzeb nielicznych szczegółów dekoracyjnych budynku. Rozbudowany w okazałš magnackš rezydencję w 1614 roku przez Piotra Komorowskiego. Następnie został powiększony i wewnštrz zmodernizowany przez Annę z Lubomirskich Wielopolskš voto Małachowskš (ok. 1708 roku). Rekonstruowany w latach 1882-87 i 1905. Na terenie parku, należšcego do kompleksu zamkowego znajduje się piękna oranżeria wybudowana w stylu neogotyku angielskiego oraz Domek Ogrodnika. O północy na krużgankach można tu ponoć spotkać Białš Paniš - widmo Anny Konstancji z Lubomirskich Wielopolskiej.
Organizacja i koncepcja projektu:
Stowarzyszenie Willa Decjusza
ul. 28 lipca 17 a, 30-233 Kraków
tel. 012 425 36 44
www.villa.org.pl
Koordynator:
Katarzyna Trojanowska -kasia@villa.org.pl
Partnerzy:
Muzeum Zamek w Suchej Beskidzkiej
Muzeum Archeologiczne - Branice
Opactwo Cystersów Kraków Mogiła
Fundatorzy:
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze rodków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarzšdowych.
Urzšd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Sponsorzy:
Grupa PZU, BP Europa SE, Siemens Sp. z o.o.
Partnerzy Medialni:
TVP Kraków, TVP Historia, TV Małopolska, Radio RMF Classic, Gazeta Krakowska, Spotkania z Zabytkami, Miesięcznik Społeczno-Kulturalny Kraków, Edukacyjny Kraków, Wrota Małopolski, Turystyka Małopolska, Turystyka Kulturowa.
|