Od 16 listopada 2010 r. w Centrum Promocji i Sprzedaży /pl. Szczepański 1, tel. 12 422 40 40/ można odbierać bezpłatne wejciówki na wszystkie pokazy FOCUS ON MITOS21.
Narodowy Stary Teatr zaprasza na pokazy przygotowane przez artystów z teatrów zrzeszonych w sieci MITOS21. Wydarzenie to stanowić będzie kontynuację warsztatów THEATRE OF TOMORROW, które odbyły się w naszym teatrze we wrzeniu ubiegłego roku. Wszystkie projekty oparte się na niepublikowanych wczeniej tekstach napisanych na zlecenie naszego teatru zostanš przedstawione publicznoci po raz pierwszy. W prezentacjach biorš udział zarówno członkowie zespołu Starego Teatru, jak i aktorzy gocinni.
Mitos21: European Theatre Network
Międzynarodowa sieć współpracy Mitos21 zrzesza Źgłówne teatry Europy Royal Dramatic Theatre (Sztokholm), Royal Danish Theatre (Kopenhaga), Royal National Theatre (Londyn), Théâtre Vidy (Lozanna), Katona Jószef Szinház (Budapeszt), Deutsches Theater (Berlin), Schauspiel Frankfurt, Düsseldorf Schauspielhaus, Thalia Theater (Hamburg), NTNG (Saloniki), Toneelgroep Amsterdam oraz krakowski Narodowy Stary Teatr.
Nazwa pochodzi od starożytnego słowa mitos oznaczajšcego nić, odnosi się do mitu o Ariadnie, która pomogła Tezeuszowi wyjć z labiryntu. Ideš Mitos21 jest poszukiwanie różnych perspektyw spojrzenia na współczesny teatr i jego społecznš rolę, stworzenie możliwoci spotkania i współpracy pomiędzy artystami z różnych krajów Europy.
Partnerami projektu sš:
Katona Jószef Szinház, Budapeszt, Węgry
Deutsches Theater, Berlin, Niemcy
Schauspiel Frankfurt, Niemcy
FOCUS ON MITOS21 - PROGRAM
25 listopada /czwartek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.0021.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
26 listopada /pištek/
19.30 /NS/ Clinique Happiness reż. Dániel Kovács
17.00 /M/ Wynajem reż. Ewelina Marciniak
16.0021.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
27 listopada /sobota/
20.30 /DS./ Ból fantomowy Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal ni reż. Stephan Seidel
16.0021.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
28 listopada /niedziela/
20.30 /DS./ Ból fantomowy Nic, które boli reż. Radek Rychcik
17.00 /SK/ Paradise Now Do It With Heidi reż. Anika Döring, Cesca Carnieer
19.00 /NS/ Dedal ni reż. Stephan Seidel
16.0021.00 /Maska/ Ćwiczenia antywojenne instalacja Szymona Kaczmarka
DS Duża Scena
NS Nowa Scena
Maska dawna kawiarnia Maska ul. Jagiellońska 1
SK Scena Kameralna ul. Starowilna 21
________________________________
PROGRAM SZCZEGÓŁOWY
Schauspiel Frankfurt / Narodowy Stary Teatr
WYNAJEM
tekst: Nis-Momme Stockmann; reżyseria: Ewelina Marciniak; scenografia: Michał Korchowiec
pokazy: 25, 26 listopada, SALA MUZEUM, g. 17.00
Człowiek może wynajšć wygodne miejsce w systemie. Człowiek płaci, system obdarowuje.
System posiada zadbane komórki mieszkaniowe, które unoszš się w powietrzu zawieszone w pejzażu miasta. Mimo wolnoci, jakš daje przebywanie w chmurach,
nie jest tak łatwo wzlecieć na wyższe piętra w krajobrazie obowišzuje przecież piękno hierarchii... Człowiek w systemie nie może być niezadowolony. Człowiek jednak czuje swojš zapać i chciałby pobyć chwilę w spokoju, ale wcišż musi się tłumaczyć.
Z człowieka zaczyna uwalniać się agresja. Nie uwalnia się jednak prostacko. Uwalnia się z podtekstem filozoficznym. To Człowiek przez duże C. W końcu, na skutek agresji mogš pojawić się czyje zwłoki. System to przewidział, tylko usunięcie resztek trochę więcej kosztuje i doć nieprzyjemnie mierdzi. Wliczymy to w koszty wynajmu.
występujš:
Ewa Kolasińska, Katarzyna Krzanowska, Marta Ojrzyńska, Julia Wyszyńska (gocinnie), Katarzyna Zawadzka (gocinnie, PWST), Roman Gancarczyk
Tekst Nis-Momme Stockmanna prezentowany jest za zgodš Deutsches Theater w Berlinie, za co składamy serdeczne podziękowania.
________________________________
Katona Jószef Szinház, Budapeszt
CLINIQUE HAPPINESS
reżyseria: Dániel Kovács; dramaturgia: Zsuzsi Várady; scenografia: Katarzyna Kowalczyk
pokazy: 25, 26 listopada, NOWA SCENA, g. 19.30
Spektakl o poszukiwaniu ródeł osobistego oraz zbiorowego szczęcia,
w interaktywny sposób umożliwi widowni dowiadczenie szczęcia
od razu! Pomysł jest prosty spełnienie spontanicznych życzeń widzów, przedstawienie będzie więc swoistš realizacjš listy życzeń.
Celem tego autoironicznego gestu jest humorystyczne podkrelenie odpowiedzialnoci każdego z widzów: spektakl będzie dokładnie taki, jakiego chcš widzowie; podobnie jak od nich samych zależy ich własne życie. Poprzez humorystyczne testowanie widzów, twórcy pragnš spenetrować kulturę narzekania i malkontenctwa w naszym codziennym życiu.
występujš:
Małgorzata Gałkowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Juliusz Chrzšstowski, Błażej Peszek, Krzysztof Zarzecki
________________________________
Deutsches Theater, Berlin
PARADISE NOW DO IT WITH HEIDI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Cesca Carnieer, Anika Döring; scenografia: Łukasz Błażejewski
pokazy: 27, 28 listopada, SCENA KAMERALNA, g. 17.00
Europejska komedia o wspomaganym samobójstwie (assisted suicide), instynkcie grupowym oraz Unii Europejskiej. Wiadomoć dnia: Organizacja Narodów Zjednoczonych zaaprobowała propozycję Kadafiego, aby podzielić Szwajcarię między Francję, Włochy oraz Niemcy. Pozostały
24 godziny do rozbiorów Szwajcarii.
Młoda, szczęliwa para odwiedzajšca Szwajcarię spotyka w kraju setki ludzi szukajšcych ostatniej szansy, aby popełnić wspomagane samobójstwo w Szwajcarii istniejš kliniki, które przeprowadzajš takie zabiegi. Podczas gdy młodzi ludzie prowadzš psychologicznš i emocjonalnš walkę, wiat na zewnštrz zmaga się z konsekwencjami rozbiorów Szwajcarii.
występujš:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Martyna Krzysztofik (gocinnie, PWST), Anna Graczyk (gocinnie), Agata Myliwiec (gocinnie), Bogdan Brzyski, Grzegorz Grabowski,
Jan Jurkowski (gocinnie, PWST), Zbigniew W. Kaleta, Andrzej Popiel (gocinnie),
Andrzej Rozmus, Krzysztof Zawadzki
________________________________
Schauspiel Frankfurt
DEDAL NI
tekst, reżyseria i dramaturgia: Stephan Seidel; scenografia: Michał Korchowiec
pokazy: 27, 28 listopada, NOWA SCENA, g. 19.00
Dedal ni to teatralna adaptacja mitu o Dedalu i Ikarze według Przemian Owidiusza.
U Owidiusza mit zaczyna się budowš labiryntu, w którym zostanie zamknięty Minotaur. Wewnętrzne pragnienie Dedala, żeby się uwolnić, jest centralnym tematem nowego opracowania. Tęsknota, która przez Owidiusza została wpisana w zwartš strukturę wierszy. Na skrzydłach zrobionych z ptasich piór i wosku, przytwierdzonych do ramion Dedal i Ikar wylatujš na wolnoć. Ale Ikar spada, ponieważ za bardzo zbliża się do słońca. Tym samym Dedal traci swojego jedynego syna. Czy więc marzenie Dedala,
żeby latać, jest zuchwałe? Czy dlatego zostanie ukarany? Czy może jego pragnienie wolnoci jest zuchwałe? Zuchwałe, dlatego, że myli tylko o sobie? Zuchwałe, dlatego,
że wolnoć jest niemożliwa?
występujš:
Iwona Budner, Aldona Grochal, Ewa Kaim, Ewa Srokowska (gocinnie, PWST)
________________________________
Narodowy Stary Teatr
BÓL FANTOMOWY NIC, KTÓRE BOLI
reżyseria: Radek Rychcik
tekst i dramaturgia: Szymon Wróblewski, Agnieszka Jakimiak
scenografia: Łukasz Błażejewski
pokazy: 27, 28 listopada, DUŻA SCENA, g. 20.30
Ból fantomowy zwany też mysterious pain jest jednš z największych zagadek medycyny: ludzie pozbawieni kończyn odczuwajš ich realnš obecnoć, utracone częci ciała pozostajš wrażliwe na dotyk i ból. Nic, które boli tym mianem można opisać zarówno dowiadczenie fizycznego rozdzielenia, które przeżywa pacjent po amputacji,
jak uczucie braku, które znajduje się u ródeł depresji i melancholii.
Dowiadczenie utraty kończyny, przepisane na ciała pełnosprawnych aktorów, staje się metaforš fundamentalnego braku. Ciało niepełne, niespójne i zdezintegrowane to teren poszukiwań ladów utraconej obecnoci i soczewka, przez którš przyglšdamy się funkcjonowaniu pamięci. Nieobecnoć jest motorem tego wiata, kršżšcego wokół pustych miejsc i skupionego na pielęgnowaniu wspomnienia. Bezustanna próba odzyskania utraconego obiektu buduje inny rodzaj tożsamoci ukonstytuowanej przez elementarnš pustkę i pozwalajšcej na nowo zdefiniować pojęcia pełni, całoci i doskonałoci.
występujš:
Anna Radwan-Gancarczyk, Małgorzata Zawadzka, Anna Gorajska (gocinnie), Adam Nawojczyk, Tomasz Schuchardt (gocinnie)
________________________________
Narodowy Stary Teatr
ĆWICZENIA ANTYWOJENNE
instalacja Szymona Kaczmarka
25-28 listopada, dawna kawiarnia MASKA, g. 16.00-21.00
Szymon Kaczmarek: Interesuje mnie sposób funkcjonowania organizmu, jakim jest Europa, w rzeczywistoci powojennej nazywanej pokojem. Czasy pokoju, w których żyjemy, prowokujš do postawienie radykalnego pytania: Czy tak będzie zawsze?
Nie wierzę w to. Wydaje mi się, że nie tylko wojna nastšpi, ale właciwie nigdy się nie skończyła, trwa nieustannie.
Nie tylko w wymiarze dosłownym, politycznym, ale w życiu codziennym, w sytuacjach międzyludzkich. Moja teza zakłada, że podstawowš przyczynš jest gromadzšca się w ludziach agresja, która musi ulegać rozładowaniu. Powstrzymywanie popędów metodš zakazów, nakazów i kar jest przestarzałš, wielokrotnie już sprawdzanš metodš, która jak wiemy nie przynosi pożšdanych efektów.
Przygotowywany przeze mnie projekt próbuje nakłonić do skonfrontowania się z tš perspektywš i przybliżyć sytuacje, w których wojna może się objawiać w sposób bezpieczny w przestrzeni laboratoryjnej. Ćwiczenia antywojenne sš próbš stworzenia systemu samoobrony. Skonfrontowaniem się z własnš agresjš, nietolerancjš, potrzebš stałego podnoszenia w sobie adrenaliny. Postawienia siebie w roli oprawcy. Wytworzenia w sobie wiadomoci kata.
Projekt-instalacja wideo zakłada wykreowanie nowej metody, która pomoże w radzeniu sobie poszczególnych jednostek z atawizmami.
Uczestnicy projektu:
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Anna Radwan-Gancarczyk, Dorota Segda, Krzysztof Globisz, Marcin Kalisz, Wiktor Loga-Skarczewski, Adam Nawojczyk
|