Fotografia język postrzegania jest moim rodkiem wyrazu. Wypełnia ona lukę między językiem mówionym a pisanym, dlatego jest idealnym sposobem porozumiewania się na całym wiecie.
Międzynarodowe Centrum Kultury we współpracy z Konsulatem Generalnym Stanów Zjednoczonych w Krakowie przygotowało na dwa wakacyjne miesišce wystawę prac Andreasa Feiningera, jednego z najwybitniejszych fotografików XX wieku. Zdjęcia Feiningera, ukazujšce niezwykły klimat nowojorskich lat czterdziestych, przyniosły artycie wielkš międzynarodowš sławę, a dzi należš do klasyki fotografii. Widoki Manhattanu, drapacze chmur, nowojorskie mosty i ulice, ludzie i zdarzenia to obraz miasta widzianego oczami zafascynowanego Europejczyka, dla którego Nowy Jork stał się ojczyznš z wyboru. Artysta fotografował wieżowce Manhattanu, zielone tereny Central Parku, spowite mgłš sylwety mostów, eleganckie sklepy, reklamy i ulice. Ale jego obiektyw nie ograniczał się do rejestrowania piękna. Dostrzegał walory obrazowe w pozornie nieatrakcyjnych widokach; brudnych nadbrzeży, obdrapanych budynków, czy stłoczonych w ulicznym korku samochodach. Fotografie Feiningera to także opowieć o ludziach handlujšcych, spieszšcych się na prom, pogršżonych w rozmowie. Artysta postrzegał Nowy Jork jako żywy, wcišż dynamicznie zmieniajšcy się organizm.
W Galerii MCK prezentowane sš 94 fotografie, które artysta wykonał tuż po swoim przyjedzie do Nowego Jorku, ukazujšce życie i architekturę amerykańskiej metropolii.
Wystawę dopełniajš: magazyny "Life" i mapa Nowego Jorku z lat czterdziestych oraz rolki filmowe i aparaty fotograficzne (Leica, Rolleiflex), których używał Feininger.
Bogaty program towarzyszšcy, na który składajš się wykłady, pokazy filmów, czytanie literatury amerykańskiej, program edukacyjny, merytorycznie uzupełnia wiedzę o kulturze amerykańskiej lat czterdziestych.
***
Architekt i designer z wykształcenia, syn słynnego malarza Lyonela Feningera jeszcze w czasie studiów w Bauhausie zainteresował się fotografiš. Twierdził, że aparat fotograficzny jest dla niego tym, czym maszyna do pisania dla dziennikarza i pisarza. Opisujšc, dokumentujšc otaczajšcš rzeczywistoć, kierował się własnymi odczuciami i ciekawociš, a jednoczenie zawsze pamiętał o potencjalnym widzu, jego reakcji na temat i treć zdjęcia. Architektoniczne wykształcenie rzutowało na jego fotograficzny warsztat. Przejawiało się to w niezwykłej precyzji, perfekcyjnej technice, znakomitym wyczuciu przestrzeni i jej parametrów. Rzetelne rejestrowanie rzeczywistoci łšczył z dbałociš o artystycznš ekspresję zdjęcia.
Feiniger to pionier nowoczesnej fotografii dziennikarskiej, który przez wiele lat zwišzany był ze słynnym magazynem Life. Jako reporter zjedził wszystkie stany Ameryki, Kanadę i Meksyk, ale jednak jego największš fotograficznš fascynacjš był zawsze Nowy Jork. To miasto przycišgało jego uwagę nie tylko swoistym pięknem wyniosłej, kamiennej metropolii, ale także szarzyznš ubogich dzielnic i ich intrygujšcych zaułków. Miasto jako temat fascynowało Feiningera przez całe życie. Fotografowanie Nowego Jorku nie było dla niego wyłšcznie czystym dokumentowaniem i rejestracjš realiów, ponieważ zawsze miał pomysł na zdjęcie i wybrany interesujšcy motyw. Cenił prostotę kompozycji i unikał rozbudowanej anegdoty. Zwracał uwagę na oddziaływanie wiatła i cienia, tła, perspektywy, skali.
Wystawa w Galerii MCK przypomina także Life − jeden z najsłynniejszych amerykańskich ilustrowanych magazynów założony przez Henryego Luce. Wydawany był co tydzień (w nakładzie ponad 13,5 miliona egzemplarzy) nieprzerwanie od roku 1936 do 1972 (w latach póniejszych już nieregularnie). Life szybko stał się prestiżowym pismem, pozyskujšc znakomitych pisarzy i fotografów. To na łamach magazynu po raz pierwszy opublikowana została nowela Stary człowiek i morze Ernesta Hemingwaya. Dla pisma obok Andreasa Feiningera fotografowali między innymi tak wybitni twórcy jak Robert Capa, Alfred Eisenstaedt, Lee Miller, Allan Grant. Life odegrał kluczowš rolę w kształtowaniu się nowoczesnego dziennikarstwa kładšcego nacisk na informację tekstowš zobrazowanš fotografiš i kreujšcego zupełnie nowy zawód fotoreportera. To see Life; see the world stało się słynnym mottem czasopisma, a zamieszczane w nim zdjęcia najważniejszych wydarzeń w Stanach Zjednoczonych i na wiecie przeszły do historii.
Autor wystawy: Thomas Buchsteiner
Polski kurator wystawy: Monika Rydiger: rydigerm@mck.krakow.pl, 12 42 42 822
Koordynacja i organizacja: Anna liwa
_____________________________________________
GALERIA MCK czynna:
wt-nd 11.00-19.00
bilety: 8 zł pełnopłatny, 5 zł ulgowy, 10 zł bilet rodzinny (dwie osoby dorosłe + co najmniej jedno dziecko)
|