Martwa natura jako autonomiczny gatunek malarski wyodrębniła się pod koniec XVI stulecia. W latach swojego najintensywniejszego rozkwitu, przypadajšcego na XVII i pierwsze dekady XVIII wieku, tego typu przedstawienia zdobiły ciany siedzib arystokracji oraz wypełniały wnętrza domów mieszczańskich, stanowišc symbol statusu społecznego gospodarzy, ale i nierzadko wyraz okrelonej postawy życiowej.
Barokowe martwe natury olniewajš swojš pieczołowitš aranżacjš i przepychem oraz zachwycajš realizmem przedstawionych na nich przedmiotów: soczystych i misternie ułożonych w wystawnych naczyniach owoców, finezyjnych kompozycji kwiatowych, drogocennych utensyliów czy też obiektów przywożonych z zamorskich wypraw, chociażby egzotycznych muszli lub owoców. Podobnie jak gabinety osobliwoci również martwe natury bywały ladem fascynacji innym, nieznanym wiatem i wyjštkowym obrazowym atlasem przyrodniczym.
Podczas wykładu zostanie omówiona geneza tego gatunku malarskiego, a na przykładzie wybranych prac przybliżona ich symbolika.
Wykład towarzyszy wystawie Roliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza, prezentowanej w Galerii MCK przy Rynku Głównym 25 do 18 padziernika.
Wykład będzie prowadzony on-line za porednictwem platformy Zoom.
Po przesłaniu zgłoszenia udziału na adres warsztaty@mck.krakow.pl otrzymajš Państwo link umożliwiajšcy uczestnictwo w spotkaniu. Więcej informacji udzieli Państwu Angelika Madura mailowo: a.madura@mck.krakow.pl lub telefonicznie: 509 333 360
Małgorzata Jędrzejczyk doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Społeczeństwo Technologie rodowisko. Studiowała również na Universität Wien. Wiceprezeska Fundacji SPLOT, animatorka kultury, tłumaczka z języka niemieckiego, koordynatorka powięconego filozofii i teorii sztuki projektu Dyscypliny/Sztuki. Zajmuje się edukacjš kulturalnš oraz pracuje jako niezależna kuratorka. Prowadzi badania nad koncepcjš rzeby i zagadnieniem otwierania się dzieła sztuki na odbiorcę w twórczoci Katarzyny Kobro.
mat. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
|