Krzysztof Mężyk i uczestnicy warsztatów malarskich:
Anita Mirecka, Łukasz Zarzycki oraz Andrzej Sawicki
obserwator: Krzysztof Sumera
wernisaż: 19.07.2019, pištek, godz. 18.00
19.0718.08.2019
MEK, Ratusz, pl. Wolnica 1
Krzysztof Mężyk to artysta, który angażuje się w pomoc osobom z niepełnosprawnociš wzroku dzielšc się wartociš płynšcš z dowiadczenia twórczego. Na wystawie zaprezentowany zostanie efekt trwajšcych dwa miesišce warsztatów, w ramach których przeprowadzono uczestników przez proces powstawania wspólnej pracy malarskiej.
Przez kilka tygodni Krzysztof Mężyk współpracował z dwójkš nastolatków, Anitš i Łukaszem. Powstał jeden tryptyk. Jego tematem jest zagadka Sfinksa o zwierzęciu, które chodzi kolejno na czterech, dwóch i trzech nogach. Efektem ubocznym sš dwa małe pejzaże namalowane przez obserwatora, pana Krzysztofa. Przez kilka następnych tygodni artysta spotykał się w tej samej pracowni ze starszym Panem, Andrzejem. Powstał drugi tryptyk. Tym razem motywem przewodnim była Odyseja.
W obu przypadkach obrazy malowane były przez osoby niewidome i słabowidzšce. W obu przypadkach obrazy opowiadajš o życiu i jego etapach. Dzieciństwo, dojrzałoć i staroć zostały rozbite na serię nieoczywistych motywów, symboli i reprezentacji, gdzie staroć rozplenia się pod postaciš robaczków albo jawi się jako wilk skšpany w zorzy, a dojrzałoć jest walkš na otwartym morzu, z łódkš przez której maszt przewieszone sš ciemne okulary, z czołgiem i z laskš zamiast miecza. Krzysiek, tym razem nie maluje, pilnuje żeby wewnętrzne obrazy Anity, Łukasza i Andrzeja nie wyszły poza płótno, żeby błękit został naniesiony na biel, a nie odwrotnie, a winylowa płyta lewitowała w półotwartej skrzyni. Każda kreska, kolor, poprzedzone sš milczeniem, dyskusjš, refleksjš. Każdy taki wybór znaczy.
Wystawa będšca nie tylko efektem malarskich warsztatów, ale też współpracy malarza z grupš niewidomych i niewidzšcych, zmusza do porzucenia wojeryzmu i przekroczenia linearnej perspektywy. Omiu obrazom towarzyszš szkice, notatki i nagrania video, które stanowišc niejako odpowiednik audiodeskrypcji dla widzšcych, pozwalajš wejć w dowiadczenie malowania tego, co widać i tego, czego zobaczyć nie można. Odbiciem, ale i dopełnieniem tej sytuacji jest instalacja dwiękowa, będšca efektem warsztatów muzycznych, transkrypcji obrazu na brzmienie.
|