Wydaje mi się, a nawet jestem tego pewny, ze prawda w sztuce nie jest zgodna z prawdziwociš życiowš.
Materia uznana w życiu za nienobliwš, niskiego gatunku i nieprawdziwš może odkryć w sztuce nieznanš dotychczas prawdę.
P u s t k a życiowa oznaczajšca Najniższe Rejony działania ludzkiego staje się ważnym włanie elementem sztuki.
Dzieło sztuki wywodzšce się z pojęcia wraku fascynuje mnie szczególnie.
Tadeusz Kantor, Pojęcia mylšce
W Pojęciach mylšcych, istotnym tekcie stanowišcym punkt wyjciowy i wspólny mianownik tegorocznego cyklu warsztatów teatralnych, Tadeusz Kantor dokonuje ważnej rewizji, czy korekty, rehabilitujšc pojęcia imitacji, naladownictwa, udawania, atrapy i wraku.
Na wstępie warsztatów rozpatrzymy teoretycznie i w praktyce scenicznej wszystkie te terminy, ale nasze eksploracje skupiš się zwłaszcza na pojęciu udawania, dotyczšcym gry aktorskiej i zwišzanym z ideš pustki, oraz na pojęciu wraku, odnoszšcym się do przedmiotu lub maszyny scenicznej i zwišzanym z ideš pamięci.
Niewykluczone, że obcujšc w ten sposób z językiem i poetykš teatralnš Tadeusza Kantora, zmierzymy się także z istotnym pytaniem: czy kantorowskie materie Najniższej Rangi sš nadal takie same, czy też w dzisiejszym wiecie surowce najpodlejsze zmieniły swoje oblicze?
http://www.news.cricoteka.pl/warsztaty-ludmily-ryby/
|