POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
 

 Studium obiektu. Rzeczy nowe.
Wystawa

   2 


Warsztat tkacki (81581/9 MEK), patyk-szpula, paliki z palmy toniro, paliki z jasnego lekkiego drewna topa, szeroka listwa pata z palmy kiri, bawełna. Peru, Savareni, lata 60. XX w. W MEK od 2010 r.

Warsztat tkacki pozyskany przez badaczkę Joannę Sosnowskš, która na przełomie 2009 i 2010 roku w trakcie własnych badań etnobotanicznych gromadziła dla MEK obiekty zwišzane z kulturš materialnš Indian Ashaninka (Peru). Warsztacik należał do Carmen Noemi Chorivanti – założycielki wioski Savareni. Chociaż Carmen zaniechała tkania z powodu chorób reumatycznych, rozstanie z warsztacikiem nie było dla niej łatwe, bo jednš z jego częœci – listwę pata – wykonał jej nieżyjšcy już dziadek, Ronaldo Chirisente Sebastian. Ale to nie jedyny powód. U Ashaninków tkaniem zajmujš się wyłšcznie kobiety.
W trakcie pracy przymocowujš do końcowego palika z osnowš specjalny pas, którym owinięte sš w talii. Drugi brzegowy palik warsztatu przymocowujš do drzewa, œciany domu czy też przytrzymujš go stopami, by poprzez odpowiednie ruchy ciała do przodu i w tył kontrolować naprężenie osnowy. W ten sposób warsztat staje się narzędziem bardzo osobistym, niemal częœciš ciała używajšcej go kobiety. Na warsztacie Carmen pozostał częœciowo utkany bawełniany pas, który miał służyć do noszenia dziecka. Czarne włókna zabarwiono mułem z mokradeł, zielone liœćmi, zaœ bršzowe barwnikiem z kory pochotaroki.


 2 
 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury