Kurator: Monika Kozio
Koordynatorka: Renata Zawartka
Na wystawie zaprezentowane zostan prace, ktre powstay w cigu
ostatnich dwch dekad. Najstarsze pochodz z czasu studiw na krakowskiej ASP.
Najnowsze, zrealizowane w ostatnich miesicach, bd miay swoj premier.
Wszystkie dziea maj wsplny mianownik: prezentuj rne formy
przeciwstawiania si mskiej dominacji, zarwno w sferze prywatnej, jak i
publicznej.
Symboliczn i dominujc bohaterk wystawy jest Meduza. Magorzata
Markiewicz wykonaa j na szydeku w 2020 roku, wykorzystujc naturalne
materiay: owcz wen, len, konopie i sizal. Obiekt, posiadajcy
kilkunastometrowe macki, moe zosta uyty jako powoka-ubranie do akcji
performatywnych, moe by rwnie prezentowany jako samodzielne dzieo.
Praca nawizuje do mitologicznej budzcej lk Meduzy, ktrej spojrzenie
zamieniao ludzi w kamie. Wanym punktem odniesienia dla artystki w
powstaniu tej realizacji by esej miech meduzy Hlène Cixous. Filozofka opisuje
w nim midzy innymi wieki niedopuszczania kobiet do gwnego nurtu historii,
nawouje take kobiety do odzyskania odebranej im podmiotowoci.
Prezentowana na wystawie Meduza moe by traktowana jako symbol
wyzwolenia twrczej mocy kobiet.
Wystawie towarzyszy aneks ekspozycja kilku prac innych artystek
wybranych przez Magorzat Markiewicz. Obejmuje on dwie rzeby Marii
Piniskiej-Bere, obraz Jadwigi Sawickiej, obiekt Marii Mytrofanovej, prace
wideo VALIE EXPORT, Katarzyny Grnej, Debory Hirsch & Iaii Filiberti,
Valentiny Miorandi oraz Alicji ebrowskiej. Wybrane prace poruszaj kwestie
relacji spoecznych, kobiecej seksualnoci oraz opresji kulturowych
ograniczajcych moliwoci kobiet.
Magorzata Markiewicz, dajc innym artystkom przestrze w ramach
swojej wystawy, pokazuje, e to, co jest dane jednej kobiecie, naley podzieli
midzy siebie, aby wzmocni obecno i kolektywn si kobiet.
Magorzata Markiewicz (ur. 1979)
Tworzy obiekty, instalacje, wideo, uprawia take fotografi. Od samego pocztku swojej
twrczoci uywa w pracach tkaniny jako medium. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest
absolwentk Wydziau Rzeby Akademii Sztuk Piknych w Krakowie (dyplom w 2004
roku w pracowni Antoniego Porczaka). W 2015 roku uzyskaa stopie doktory.
Studiowaa take na Konstfack oraz w Critical Design Studio na Wydziale Architektury
Krlewskiego Instytutu Technologicznego w Sztokholmie. Interesuje j zoono
wspczesnej dynamiki pci w kontekcie rodowiska domowego oraz sfery publicznej.
Jej prace znajduj si m.in. w kolekcjach Bunkra Sztuki w Krakowie, MOCAK-u w
Krakowie, MuFo w Krakowie, Arsenau w Biaymstoku, BWA w Bielsku-Biaej,
Centralnego Muzeum Wkiennictwa w odzi oraz Muzeum Kolekcji Berardo w
Lizbonie.
|